همه چیز در مورد کشیدن دندان شکسته

دندان یکی از مهم ترین ارگان‌هایی است که در دهان وجود دارد و راه ورودی مواد غذایی به درون بدن است. اگر دندان‌ها سالم نباشند مواد غذایی به خوبی جویده نمی‌شوند و در نتیجه عمل هضم با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شود. از طرف دیگر، عفونت‌های دندانی می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش دهند و همین امر اهمیت بالای دندان‌ها را نشان می‌دهد. گاهی ضربه و یا فشار باعث می‌شود دندان‌هایی که در دهان قرار گرفته‌اند شکسته شوند. در نتیجه، در صورتی که امکان درست کردن دندان وجود نداشته باشد، شما باید برای کشیدن دندان شکسته اقدام کنید. این کار طبق اصول خاصی باید انجام شود که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

بررسی عفونت

اولین مسئله‌ای که در کشیدن دندان شکسته باید مد نظر قرار گیرد درمان عفونت دندان است. گاهی ضربه و یا فشاری که به دندان وارد شده است و آن را شکسته است ممکن است باعث تورم و عفونت شده باشد. بهتر است بدانید تا زمانی که عفونت به طور کامل رفع نشود، کشیدن دندان شکسته انجام نمی‌شود.

کشیدن دندان شکسته

برای اینکه عفونت را درمان کنید باید با مشورت دندانپزشک از آنتی‌بیوتیک‌های مناسب استفاده نمایید. اگر کشیدن دندان شکسته را به دست فرد غیرحرفه‌ای بسپارید و دندان‌تان را در عفونت بکشید، ممکن است عفونت در تمامی دهان پخش شود و همین امر آسیب‌های زیادی به شما وارد می‌کند.

آیا به بیماری خاصی مبتلا هستید؟

مسئله دیگری که در زمان کشیدن دندان باید به آن توجه داشته باشید عدم ابتلا به بیماری خاص است. به طور مثال، اگر شما به بیماری دیابت مبتلا هستید و این بیماری درمان نشده است و هنوز قند شما بالاست باید به دندانپزشک بگویید. همچنین، در صورتی که از بیماری‌های مزمن دیگری مانند پوکی استخوان رنج می‌برید، باید دندانپزشک را در جریان بگذارید. عدم توجه به این مسئله می‌تواند مشکلات زیادی را برای شما به وجود بیاورد.

چه عاملی باعث شکستگی دندان شده است؟

از جمله مواردی که در زمان کشیدن دندان شکسته مورد توجه قرار دارد این است که چه عاملی باعث شکستگی دندان شده است. آیا ضربه‌ای به صورت شما وارد شده است و دندان شکسته است؟ آیا در حال جویدن بوده‎اید و ناگهان متوجه شده‌اید که دندان شما شکسته است و از بین رفته است؟ عاملی که باعث شکستگی دندان می‌شود می‌تواند سیگنالی از ابتلا به بیماری خاصی باشد. همچنین، ممکن است عامل شکستگی دندان ( به ویژه اگر ضربه باشد) به بخش‌های دیگر دهان و دندان آسیب وارد کرده باشد که این مسئله باید به طور دقیق بررسی شود.

شکستگی دندان نشان‌دهنده بیماری جدی است؟

در اغلب موارد شکستگی دندان در اثر ضربه و فشار صورت می‌گیرد که مسئله خاصی نیست و دندانپزشک با توجه به روش‌هایی که به کار می‌برد به درمان دندان شکسته کمک می‌کند. اما گاهی ممکن است شکستگی دندان به دلیل ابتلا به بیماری پوکی استخوان باشد. تنها دندانپزشک متخصص می‌تواند این مسئله را مورد بررسی قرار دهد و سپس با آزمایشاتی که می‌گیرد نتیجه قطعی و نهایی را به شما اعلام می‌کند.

کشیدن دندان با روش ساده

اگر دندان پیچیدگی خاصی نداشته باشد، کشیدن دندان شکسته با روش ساده انجام می‌شود. در این شرایط، ابتدا پزشک لثه را بی‌حس می‌کند تا شما در زمان کشیدن دندان درد نداشته باشید. این پروسه معمولا 5 تا 10 دقیقه طول می‌کشد. پس از آن، دندانپزشک با ابزار مخصوص دندان شکسته را از دهان خارج می‌سازد.

کشیدن دندان شکسته

در این بخش، خارج سازی تمامی قسمت‌های دندان‌های شکسته از جمله ریشه اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر بخشی از دندان شکسته در داخل دهان باقی بماند خطر ابتلا به عفونت وجود دارد و می‌تواند مشکلات زیادی را برای بیمار به وجود بیاورد. به همین دلیل، توصیه می‌شود برای کشیدن دندان به یک دندانپزشک متخصص مراجعه نمایید.

کشیدن دندان با روش جراحی

گاهی کشیدن دندان شکسته مثل جراحی دندان عقل نهفته پیچیده است و دندانپزشک با روش معمولی نمی‌توان دندان را از دهان خارج کند. برای اینکار دندانپزشک باید جراحی انجام دهد. برای اینکار پزشک دندان را بی‌حس می‌کند و سپس با استفاده از چاقوهای مخصوص برشی را در لثه به وجود می‌آورد و سپس اقدام به خروج دندان می‌کند. پس از آن، لثه را بخیه می‌زند و بیمار باید برای جلوگیری از درد و عفونت به راهکارهای متعددی توجه داشته باشد. در اغلب موارد جراحی با بی‌حسی انجام می‌شود، اما در موارد نادر ممکن است بیمار نیاز به بیهوشی عمومی داشته باشد.

نکات مهم قبل از کشیدن دندان شکسته

اگر می‌خواهید دندان شکسته خود را بکشید، بهتر است به این نکات توجه داشته باشید:

• در صورتی که دندانپزشک برای شما آنتی‌بیوتیک تجویز کرده است، آن را به صورت مرتب مصرف کنید.
  • یک هفته قبل از کشیدن دندان از مصرف قرص آسپرین، داروهای ضد انعقاد خون و داروهای مسکن خودداری کنید.
  • در صورتی که به بیماری‌های انعقادی خون مبتلا هستید، این موضوع را با پزشک در میان بگذارید.
  • شب قبل از کشیدن دندان خوب استراحت کنید و در صورتی که استرس دارید از یک داروی ضد اضطراب با مشورت پزشک استفاده نمایید.

نکات مهم بعد از کشیدن دندان شکسته

پس از آنکه دندان خود را کشیدید، بهتر است به نکات زیر توجه داشته باشید:

• در صورتی که پزشک برای شما آنتی بیوتیک و یا داروهای مسکن تجویز کرده است، این داروها را طبق اصول مصرف کنید.
  • به مدت یک هفته از غذاهای سبک استفاده کنید و غذاهای پرچرب و یا سفت مصرف نکنید.
  • در صورتی که پس از یک هفته هنوز دندان شما ملتهب است، این موضوع را با پزشک در میان بگذارید.
  • پس از ده روز از کشیدن دندان دوباره به پزشک مراجعه کنید تا وضعیت دندان شما را بررسی کند.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” مراقبت های بعد از کشیدن دندان عقل ” را نیز مطالعه کنید.

سخن پایانی

تا به اینجا تلاش کردیم اطلاعات کاملی را در مورد کشیدن دندان شکسته در اختیار شما قرار دهیم. همانطور که متوجه شده‌اید موارد متعددی از جمله ضربه و یا فشار و یا ابتلا به بیماری‌های مختلف مانند پوکی استخوان باعث بروز این مشکل می‌شوند. کشیدن دندان شکسته با توجه به وضعیتی که دندان دارد به دو صورت جراحی و یا روش ساده انجام می‌شود. به همین دلیل، توصیه می‌شود زمانی که دندان‌هایتان شکسته شد برای درمان به یک دندانپزشک متخصص مراجعه کنید و هرگز کار خود را به افرادی که در این زمینه تخصص ندارند نسپارید.

در مرکز ایمپلنت تهران می‌توانید انواع درمان‌های دندانپزشکی را با بهترین خدمات انجام دهید.

برای مطالعه بیشتر: