دندان مصنوعی برای افراد جوان | درمانی ایده‌آل

آیا با بهترین نوع دندان مصنوعی برای افراد جوان یا عوارض دندان مصنوعی در جوانی آشنا هستید؟ برای رسیدن به پاسخ صحیح با ما همراه باشید. همان‌طورکه می‌دانید، دندان مصنوعی یک درمان مناسب برای افرادی است که دندان‌های خود را از دست می‌دهند، اما باید گفت مشکل از دست دادن دندان تنها برای افراد مسن اتفاق نمی‌افتد، بلکه حتی امروزه افراد جوان به دلیل تغییر سبک زندگی و عادت‌های غلطی که دارند نیز به آن دچار می‌شوند. حال از آنجایی که نداشتن دندان در اعتمادبه‌نفس تاثیر دارد و روی گوارش نیز اثر منفی می‌گذارد باید به دنبال راهی برای درمان بود. دندان مصنوعی برای افراد جوان راه‌حلی است که تصمیم داریم در این مقاله به آن بپردازیم تا با نکات مربوط به آن و بهترین دندان مصنوعی برای افراد جوان آشنا شوید.

ویدئو نحوه ساخت دندان مصنوعی + زیرنویس فارسی

دندان مصنوعی برای افراد جوان
دندان مصنوعی محدودیت سنی ندارد و افراد در هر سنی در صورت نیاز می‌توانند از آن استفاده کنند.

چه عواملی باعث از دست رفتن دندان در جوانان می‌شود؟

همان‌طورکه گفته شد، از دست دادن دندان تنها مشکل افراد مسن نیست و در خیلی از مواقع افراد جوان نیز چنین مشکلی را تجربه می‌کنند. اما علاوه‌بر تغییر سبک زندگی و عادت‌های غلط، برخی عوامل دیگر نیز وجود دارد که می‌توانند منجر به از دست رفتن دندان در افراد جوان شوند که عبارتند از:

• بیماری‌های مختلف مربوط به لثه
• اختلالات ژنتیکی مانند دیسپلازی
• پوسیدگی‌های شدید دندان و عدم درمان آن‌
• آسیب‌ها و حوادث محیطی

جایگزینی دندان های از دست رفته

اما بهترین گزینه برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته و یا بهترین دندان مصنوعی برای افراد جوان کدام است؟

خوشبختانه امروزه با پیشرفت علم و دانش، مسئله چکاپ دندان میان افراد پیر و جوان جا افتاده است. شما باید در سال حداقل دو بار به دندانپزشک برای چکاپ دندان ها مراجعه کنید. مراجعه و چکاپ‌های دوره‌ای سبب می‌شوند تا مشکلات و پوسیدگی‌های کوچک به‌موقع تشخیص داده شوند، بنابراین مشکل پیش آمده به‌موقع برطرف می‌شود و سایر دندان‌ها نیز از پوسیدگی در امان خواهند ماند. البته مراجعه و چکاپ های دوره ای سبب می‌شود تا پوسیدگی دندان ها در صورت بروز، پخش و منتقل به دندان های دیگر نشوند و دندان ها با آسیب زیاد از دست نروند. گاهی اشخاص از دندان های خود به خوبی مراقبت می‌کنند اما یک حادثه یا ضربه سنگین سبب می‌شود تا دندان ها در تعداد زیاد از دست بروند.

در صورتی که تعداد دندان های از دست رفته در افراد جوان زیاد باشد و شرایط استفاده از تکنیک های نوین که در ادامه ذکر می‌کنیم، وجود نداشته باشد، می‌توانند از دندان مصنوعی استفاده کنند. در ادامه به برخی از روش های دیگر برای جایگزینی دندان های از دست رفته اشاره خواهیم داشت:

  • ایمپلنت دندان: اولین روش نوین که می‌توان برای درمان دندان‏‌های از دست رفته از آن استفاده کرد، ایمپلنت دندان است. ایمپلنت در حقیقت یک ابزار پیچ مانند فلزی کوچک است که دندانپزشک آن را در استخوان فک قرار می‌دهد. پس از آنکه این پایه پیچ مانند با استخوان فک جوش بخورد، همانند ریشه دندان عمل خواهد کرد و تاج دندان روی آن قرار خواهد گرفت. باید گفت که هزینه این درمان در مقایسه با سایر روش‌های درمان بیشتر خواهد بود.
  • بریج دندان: بریج ثابت یا پل دندانی دومین روشی است که می‌توان از آن برای جبران دندان‌های از دست رفته استفاده کرد. البته برای انجام این روش باید شخص تعداد دندان سالم کافی داخل دهان داشته باشد، زیرا دندان مصنوعی این روش باید بین دو دندان سالم که سلامت و قدرت کافی دارند قرار گیرد. درحقیقت دندان‌های سالم و طبیعی حامی دندان مصنوعی هستند که پزشک می‌خواهد آن را داخل دهان شخص قرار دهد. از لحاظ هزینه نیز این روش از روش قبل ارزان‌تر است.
  • دندان مصنوعی: یکی از بهترین روش ها برای بهبود دندان ها در دهان است. خصوصا برای افرادی که تعداد زیادی دندان خود را از دست داده اند به صرفه تر و بهتر است که از این روش برای بازگردانی دندان ها در دهان استفاده کنند. این روش دارای دو نوع پروتز ثابت و متحرک دندان می‌باشد که با مشورت دندانپزشک می‌توانید بهترین نوع دندان مصنوعی برای افراد جوان را انتخاب کنید.
بریج دندان چیست؟
تفاوت بریج و ایمپلنت دندان

مزایای دندان مصنوعی دندان برای افراد جوان

شاید در وهله اول از پیشنهاد دندان مصنوعی خوشتان نیاید و استقبال نکنید اما این گزینه برای برخی افراد بهترین و مناسب ترین مورد می‌باشد.
یکی از مزایای دندان مصنوعی برای افراد جوان این است که بر روی یک پایه پلاستیکی در سطح لثه قرار می‌گیرد و در هنگام غذا جویدن و خوردن تنقلات فرد به مشکل بر نمی‌خورد. همچنین از دیگر مزایا این است که می‌توانید دندان مصنوعی را بر خلاف ایمپلنت ها از دهان خارج کنید و آن ها را شست و شو دهید.

استفاده از دندان مصنوعی در افراد جوان یک تصمیم بسیار جدی است که ممکن است برای افراد جوان تحمل آن سخت باشد چراکه این شریط تا پیری برای فرد وجود دارد. شما باید قبل از استفاده از این روش حتما با دندانپزشک خود مشورت کنید زیرا شاید تکنیکی بهتر به شما ارائه داده شود.

عوارض استفاده از دندان مصنوعی برای افراد جوان

افراد جوان معمولا در برابر استفاده از دندان مصنوعی مقاومت می‌کنند زیرا همه افراد این مورد را می‌دانند که در روز های اولیه استفاده از این نوع پروتز های دندانی، فرد کمی در صحبت کردن مشکل خواهد داشت. یکی از معایب این تکنیک این است که افراد جوان باید بعد از گذشت حدود ده سال، دندان مصنوعی خود را تعویض نمایند تا سلامت دهان و دندانشان حفظ شود.

یکی دیگر از مسائلی که فرد را برای استفاده از پروتز دچار چالش می‌سازد، فشار آن بر لثه است که بعد از گذشت مدتی برطرف خواهد شد. البته عوارض دیگری نیز برای دندان مصنوعی برای افراد جوان وجود دارد که عبارتند از:

• اگر دندان مصنوعی استاندارد و مناسب نباشد، به‌درستی روی لثه قرار نمی‌گیرد و امکان تغییر فرم لب‌ها وجود دارد.
• اگر دندان مصنوعی به لثه فشار زیادی وارد کند، استخوان فک ممکن است تغییر فرم پیدا کند.
• اگر دندان مصنوعی به‌خوبی روی لثه قرار نگیرد و فرم زیبایی نداشته باشد، باعث کاهش اعتماد به نفس در فرد خواهد شد.

دندان مصنوعی ثابت در بعضی افراد موجب تحلیل لثه شده و در بعضی افراد دیگر همچین موردی را به وجود نمی‌آورد. بنابراین حتما قبل از استفاده از این روش با دندانپزشک خود مشورت نمایید.

انواع پروتز دندان برای افراد جوان

همان‌طورکه گفته شد، دندان مصنوعی برای افراد جوان از جمله درمان‌هایی است که در بسیاری از مواقع اشخاص به سمت آن می‌روند. اما باید بدانید که دندان‌های مصنوعی خود نیز به دو دسته مختلف تقسیم می‌شوند که این دو دسته را می‌توان دندان مصنوعی کامل و دندان مصنوعی جزئی درنظر گرفت.

  • دندان مصنوعی کامل: این مدل از دندان مصنوعی برای افرادی که کل دندان‌های فک بالا و پایین خود را از دست داده‏اند مناسب است و معمولا برای ساخت آن از رزین استفاده می‌شود. برای انجام این درمان لازم است که دندان‌پزشک از دهان شما قالب‌‌گیری کند و متناسب با آن دندان مصنوعی را بسازد.
  • دندان مصنوعی جزئی: نوع دیگر دندان مصنوعی برای افراد جوان، مدل جزئی و تکه‌ای است. این نوع از دندان برای زمانی که فرد چند دندان خود را از دست داده باشد مناسب است و باید گفت علاوه‌برآنکه ظاهری طبیعی دارد از استحکام مناسبی نیز برخوردار است.

بهترین دندان مصنوعی برای افراد جوان

قطعا افراد جوان بیشتر به برند و کیفیت دندان مصنوعی اهمیت می‌دهند نسبت به اشخاصی که در سنین پیری از این درمان استفاده می‌کنند. در واقع دندان مصنوعی ثابت و یا دندان مصنوعی متحرک، هر یک دارای مزایا و معایبی هستند و به همین دلیل، دندانپزشک بسته به شرایط فرد بهترین مورد را انتخاب می‌کند. دندان مصنوعی خوب باید حتما به بهترین شکل قالب گیری شود و در این صورت است که ساخت این نوع پروتز ها به خوبی پیش می‌رود.

دندان مصنوعی برای افراد جوان
بهترین نوع دندان مصنوعی باید توسط دندانپزشک با توجه به شرایط هر فرد انتخاب شود.

نحوه مراقبت از دندان مصنوعی برای افراد جوان

موضوع دیگری که امکان دارد برای افراد سوال پیش آورد، این است که چگونه می‌توان از دندان‌های مصنوعی مراقبت کرد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که نحوه مراقبت از دندان مصنوعی برای افراد جوان مانند نحوه مراقبت از دندان‌های طبیعی است. بنابراین شما باید پس از وعده‏‌های غذایی یا حداقل دوبار در روز دندان‌های خود را مسواک بزنید. البته بهترین مدل مسواک و خمیردندان برای دندان مصنوعی را از دندانپزشک خود بپرسید تا مشکلی در این باره پیش نیاید.

البته بهداشت دندان مصنوعی را تنها به مسواک زدن محدود نکنید، بلکه توصیه می‌شود از نخ‌دندان و دهان شویه مناسب نیز استفاده کنید. این کارها نه‌تنها در زیبایی و ظاهر دندان‌ها تاثیر دارد، بلکه در ماندگاری و افزایش طول عمر دندان نیز موثر است.

دندان مصنوعی موقت چیست؟

حال بسیاری از کاندیدای درمان دندان مصنوعی برای افراد جوان نگران هستند که تا زمان ساخته شدن دندان مصنوعی چه کاری باید انجام دهند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت جای هیچ نگرانی وجود ندارد، زیرا اگر بین کشیدن دندان و ساخت و نصب پروتز فاصله‌ی زیادی به‌وجود آید، دندان‌پزشک از دندان مصنوعی موقت استفاده خواهد کرد تا شخص در آن فاصله زمانی بی‌دندان نماند.

راهکارهایی برای عادت کردن به دندان مصنوعی

همان‌طورکه گفته شد، افراد جوان معمولا پس از نصب دندان مصنوعی برای مدت‌زمانی احساس ناراحتی خواهند داشت و این موضوع تا زمانی که به دندان‌های مصنوعی عادت کنند باقی می‌ماند. البته شما می‌توانید با رعایت برخی راهکارها مدت‌زمان عادت کردن به دندان مصنوعی را کاهش دهید.

برای مثال در ابتدا غذاهای نرم بخورید و غذاهایی که نیاز به جویدن دارند را تکه تکه کنید و کمتر به سراغ غذاهای سفت و چسبناک بروید. در مرحله بعد می‌توانید با یک دوست صحبت کنید تا اعتمادبه‌نفس صحبت کردن خود را از دست ندهید. باید گفت هرچه این کار را بیشتر تمرین کنید، ماهیچه‌های دهان شما با توجه به دندان مصنوعی فرم بهتری پیدا می‌کنند و خوردن و گفتن شما بهتر می‌شود.

هزینه و قیمت دندان مصنوعی برای افراد جوان

میزان قیمت پروتز دندان برای افراد مسن و جوان متفاوت نیست. در صورتی که شخص لثه تحلیل رفته داشته باشد و نیاز باشد که با استفاده از روش های نوین مانند پیوند استخوان، لثه بهبود یابد، بر میزان هزینه های روند درمانی دندان مصنوعی افزوده می‌شود. البته شما باید برای مطمئن شدن بابت این موضوع با دندانپزشک خود مشورت کنید تا هزینه دقیق به شما اعلام شود.

جمع‌بندی

در این مقاله به درمان دندان مصنوعی برای افراد جوان که یک درمان مناسب برای بی‌دندانی است پرداختیم. حال اگر شما چند دندان خود یا تمام دندان‌هایتان را از دست داده‌اید، می‌توانید با مشورت پزشک نسبت به انجام این درمان اقدام کنید.

برای انجام انواع خدمات دندانپزشکی در مرکز ایمپلنت تهران، با ما در تماس باشید.

مقالات پیشنهادی برای مطالعه:

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *