پیوند استخوان برای ایمپلنت | تمام آن‌چه باید بدانید!

حتما تا به حال درمورد پیوند استخوان برای ایمپلنت شنیده اید و کنجکاو هستید که بدانید چه زمان و چگونه پیوند استخوان انجام می‌شود. برای همین در این مقاله شما را با نحوه پیوند استخوان ایمپلنت آشنا خواهیم کرد.

آیا انجام پیوند استخوان دردناک است؟

قبل از رسیدن به پاسخ این سوال، مهم است که بدانیم پیوند استخوان چیست و چگونه انجام می شود. برای اکثر افراد پیوند استخوان با ایمپلنت دندان همراه است. دندانپزشکان از این درمان برای افزایش تراکم استخوان فک استفاده می کنند که ایمپلنت ها را در جای خود نگه می دارد. با این حال، برای مبارزه با بیماری لثه نیز استفاده می شود.

پیوند استخوان چیست؟

پیوند استخوان به یک متخصص دندانپزشک باتجربه نیاز دارد تا استخوان اضافی را به استخوان فک بیمار پیوند بزند تا بتواند از یک یا چند ایمپلنت دندان پشتیبانی کند. در حالی که استخوان مورد استفاده در پیوند را می توان از قسمت دیگری از استخوان فک بیمار یا قسمت دیگری از بدن او گرفت، منابع استخوانی دیگری نیز در دسترس هستند و می توان با متخصص دندانپزشک درمورد آنها صحبت کرد. پس از اینکه استخوان اضافه شده بهبود یافت و مشخص شد که استخوان فک کافی برای اتصال ایمپلنت دندان وجود دارد، فرآیند ایمپلنت می تواند آغاز شود.

"<yoastmark
پیوند استخوان برای ایمپلنت دندان

آیا پیوند استخوان برای ایمپلنت های دندانی لازم است؟

بله، برای بیمارانی که استخوان فک کافی برای حمایت از ایمپلنت دندان ندارند، پیوند استخوان لازم است. پیشنهاد می‌شود که قبل از تصمیم‌گیری نهایی با یک متخصص دندانپزشک مشورت کنید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید. از آنجایی که همه افراد متفاوت هستند، برخی از بیماران ممکن است تنها به یک روش پیوند استخوان خاص نیاز داشته باشند، که در اینصورت نیاز به اطلاعات بیشتری دارد.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله “ایمپلنت تمام فک” را نیز مطالعه کنید.

پیوند استخوان دندان چگونه عمل می کند؟

هنگامی که پیوند استخوان قرار داده شد، فضایی را برای لثه شما نگه می دارد تا کار ترمیم را انجام دهد. به عبارت دیگر، پیوند استخوان دندان مانند داربستی است که بافت استخوانی شما می تواند روی آن رشد کرده و بازسازی شود. در برخی موارد، دندانپزشک شما ممکن است پیوند استخوان دندان را با پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) ترکیب کند. این ماده از نمونه خون شما گرفته می شود و برای ترویج بهبودی و بازسازی بافت استفاده می شود.

چه کسانی به پیوند استخوان دندان نیاز دارند؟

فردی که استخوان فک را خود از دست داده است معمولاً به پیوند استخوان دندان نیاز دارد. این روش ممکن است توصیه شود اگر:

  • در حال کشیدن دندان هستید
  • برای جایگزینی دندان از دست رفته با ایمپلنت دندان برنامه ریزی می‌کنید.
  • قبل از گرفتن دندان مصنوعی نیاز به بازسازی فک دارید.
  • به دلیل بیماری لثه (پریودنتال) مناطق از دست رفته استخوانی داشته باشید.

از دست دادن دندان چه ربطی به پیوند استخوان دارد؟

وظیفه اصلی استخوان آلوئول حمایت از دندان ها است. اگر دندانی برای حمایت وجود نداشته باشد، استخوان آلوئول از نظر جرم کاهش می یابد زیرا هیچ کاری انجام نمی دهد. از آنجایی که استخوان فک نیز در حین جویدن ساخته و تقویت می شود، می تواند تراکم خود را نیز از دست بدهد، زیرا دندانی برای اعمال فشار در جایی که دندان طبیعی قبلا وجود داشت، وجود ندارد. از آنجایی که ایمپلنت های دندانی برای موفقیت به یک استخوان فک سالم و ضخیم متکی هستند، اگر استخوانی وجود نداشته باشد، کاشت ایمپلنت دندان دشوار خواهد بود.

"<yoastmark
رابطه پیوند استخوان برای ایمپلنت و از دست دادن دندان

انواع پیوند استخوان برای ایمپلنت

انواع مختلفی از پیوند استخوان وجود دارد، نوع استفاده از پیوند، به میزان آسیبی که بیمار از آن رنج می برد و محل دندان از دست رفته بستگی دارد. برخی از تکنیک های مختلف پیوند که دندانپزشک استفاده می کند عبارتند از:

  • پیوند حفره ای:

این پیوند استخوانی است که برای جلوگیری از آتروفی استخوان آلوئول قبل از وقوع آن طراحی شده است. زمان بهبودی این روش چهار تا شش ماه است.

  • پیوند حفظ برجستگی جانبی:

این نوع پیوند استخوان برای افزایش عرض استخوان فک به منظور قرار دادن ایمپلنت دندان استفاده می شود. این پیوند بلافاصله پس از کشیدن دندان در حفره قرار می گیرد. فضای خالی دندان از دست رفته را پر می کند و از فرورفتگی دو طرف سوکت جلوگیری می کند.

  • پیوند استخوان بلوکی:

این پیوند تنها زمانی استفاده می شود که نقص های بزرگی در استخوان فک وجود داشته باشد. این روش با برداشتن قسمت کوچکی از استخوان از پشت فک انجام می شود. مدت زمان بهبودی این پیوند نیز چهار تا شش ماه است.

سینوس های فک بالا درست بالای دندان های عقب بالایی شما قرار دارند. اگر دندان‌های پشت بالایی از بین رفته باشند، سینوس‌ها می‌توانند به سمت پایین بیفتند و به فضایی که ریشه دندان اشغال کرده بود، حمله کند. در این سناریو، شما نمی خواهید ایمپلنت ها را قرار دهید زیرا آنها به غشای سینوس نفوذ می کنند. برای رفع این مشکل، جراح دهان یا پریودنتیست شما می تواند لیفت سینوس را انجام دهد.

این روش سینوس را به موقعیت مناسب خود برمی‌گرداند. سپس یک پیوند استخوان دندانی در زیر سینوس قرار می‌گیرد و یک پایه محکم برای ایمپلنت‌های دندانی بعداً ایجاد می‌کند.

در بیشتر موارد، پیوند استخوان برای ایمپلنت دندان باید قبل از قرار دادن ایمپلنت واقعی به طور کامل بهبود یابد. از آنجا که هر فرد منحصر به فرد است، زمان بهبودی متفاوت است. در موارد نادر، دندانپزشک شما ممکن است بتواند پیوند استخوان و ایمپلنت دندان را همزمان قرار دهد. اما این موضوع به صورت موردی تصمیم گیری می شود.

"<yoastmark
روش سینوس لیفت در پیوند استخوان برای ایمپلنت

کارهای قبل از قرار دادن پیوند استخوان دندان

دندانپزشک شما یک معاینه دهانی برای بررسی سلامت دندان ها، لثه ها و فک شما انجام می دهد. اشعه ایکس یا اسکن دندان برای تعیین میزان آسیب استخوان شما گرفته می شود. در مرحله بعد، دندانپزشک گزینه های درمانی شما را با شما در میان می گذارد و یک برنامه درمانی شخصی برای رفع نیازهای شما ایجاد می کند.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله “انواع ایمپلنت دندان” را نیز مطالعه کنید.

در طول این جراحی چه اتفاقی می افتد؟

پیوند استخوان برای ایمپلنت چگونه انجام می‌شود؟

ابتدا، متخصص دندانپزشکی ناحیه را با بی حسی موضعی بی حس می کند. در مرحله بعد، یک برش کوچک در لثه شما ایجاد می کند. بافت لثه کمی به عقب جابجا می شود تا استخوان فک قابل مشاهده باشد. پس از تمیز کردن و ضد عفونی کردن ناحیه، دندانپزشک مواد پیوند استخوان را برای ترمیم نقص، اضافه می کند. در بسیاری از موارد، پیوند استخوان با یک غشاء برای محافظت بیشتر پوشانده می شود. در نهایت بافت لثه جابجا شده و محل برش با بخیه بسته می شود.

کارهای بعد از پیوند استخوان دندان

پس از پیوند استخوان دندان، ممکن است درد، تورم و کبودی داشته باشید. اینها عوارض جانبی طبیعی هستند که باید در عرض چند روز از بین بروند. علائم را می توان با مسکن ها کنترل کرد. دندانپزشک شما ممکن است به شما آنتی بیوتیک نیز بدهد. اینها باید دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف شوند. ممکن است در چند روز اول متوجه تکه‌های کوچک استخوانی شوید که از محل خارج می‌شوند. این قطعات اغلب شبیه دانه های نمک یا شن هستند. در طول درمان با دندانپزشک خود در ارتباط باشید تا مطمئن شوید که روند بهبودی را طی می‌کنید.

آیا برای این درمان به بیهوشی نیاز است؟

به طور معمول، قرار دادن پیوند استخوان نیازی به بیهوشی نیاز ندارد. با بی حسی موضعی به راحتی قابل انجام است. بسیاری از دندانپزشکان می توانند آرامبخش برای راحتی شما ارائه دهند، از جمله اکسید نیتروژن، آرامبخش خوراکی و آرامبخش IV. اگر مورد شما بسیار حاد باشد، بیهوشی ممکن است توصیه شود. از دندانپزشک خود بپرسید که کدام گزینه برای شما مناسب است.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله “ایمپلنت دندان بدون جراحی” را نیز مطالعه کنید.

علائم عدم موفقیت آمیز بودن این درمان کدامند؟

پیوند استخوان دندانی نرخ موفقیت قابل توجه و بالایی دارد. با این حال، مانند هر روش دیگری، شکست یک احتمال است – به ویژه در میان افرادی که سیگار می‌کشند یا شرایط پزشکی خاصی دارند. علائم شکست پیوند استخوان دندان عبارتند از:

  • درد یا تورمی که بعد از هفته اول بدتر می شود.
  • چرک یا تخلیه از محل پیوند استخوان.
  • تحلیل رفتن لثه (زمانی که لثه ها از دندان ها دور می شوند).
  • عدم بهبود حجم استخوان فک.

بهترین ماده پیوند استخوان برای ایمپلنت های دندانی چیست؟

بهترین ماده برای پیوند استخوان، استخوان خودتان است که به آن اتوگرافت (استخوانی که از بدن شما گرفته می شود) نیز گفته می شود. این نوع پیوند اغلب از استخوان فک شما در مرحله 1 کاشت ایمپلنت (درآوردن دندان و قرار دادن ایمپلنت) تهیه می شود. به این ترتیب، نیازی به زخم جداگانه (برای جمع‌آوری استخوان از محل‌های خارج از دهان) نیست و بنابراین بهبودی بسیار سریع‌تر انجام می‌شود.

نوع دیگر مواد پیوند استخوان مصنوعی (گرانول ها و بلوک های استخوانی ساخته شده) هستند.

انتخاب پیوند استخوان به مقدار مورد نیاز بستگی دارد و گاهی اوقات از مخلوطی از مواد پیوند استخوان استفاده می شود.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله “ایمپلنت ثابت دندان” را نیز مطالعه کنید.

خطرات پیوند استخوان دندان

پیوند استخوان برای درمان ایمپلنت دندان روش امنی است و معمولاً میزان موفقیت بسیار بالایی دارد. با این حال، مانند تمام روش های جراحی، خطر کمی وجود دارد:

  • عفونت
  • واکنش آلرژیک
  • پس زدن مواد پیوند
  • پاره شدن زخم
  • آسیب عصبی
  • آسیب به دندان های طبیعی یا رگ های خونی
  • خون ریزی بیش از حد
  • بی حسی، گزگز در لثه ها، لب ها و گونه ها
  • جای زخم
  • مشکلات سینوسی (با کاشت فک بالا)
  • تورم، درد و کبودی
  • رشد غیر طبیعی استخوان
  • لخته شدن خون

اگر هر یک از این علائم شما را نگران می کند یا بیش از حد به نظر می رسد، برای مشاوره با جراح دندان خود تماس بگیرید. انتخاب یک جراح متخصص با تجربه و معتبر باید خطر عوارض و نتایج ضعیف را کاهش دهد.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله “ایمپلنت دندان جلو” را نیز مطالعه کنید.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم به سوالات مختلفی درباره پیوند استخوان برای ایمپلنت پاسخ دهیم. اگر شما هم قصد انجام ایمپلنت را دارید، برای درمان تحت نظر بهترین متخصصان و اساتید دانشگاه در مرکز ایمپلنت تهران، با ما در تماس باشید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *