ایمپلنت دندان بدون جراحی | آیا امکان دارد؟!

شاید کلمه جراحی برای خیلی از مردم ترسناک باشد، به همین دلیل برای بسیاری از درمان‌ها به دنبال روش های بدون جراحی هستند. برای درمان دندان‌های از دست رفته خود می‌توانید از روش ایمپلنت دندان بدون جراحی استفاده کنید.

ایمپلنت دندان چیست؟

در ابتدایی ترین مفهوم، ایمپلنت دندان جایگزینی شبیه به یک دندان طبیعی می‌باشد که از پایه های فلزی و پیچ مانند (اغلب با تیتانیوم ساخته شده) ساخته شده است که مانند دندان های واقعی عمل می کند. ایمپلنت‌های دندان معمولاً برای افرادی که به دنبال اجتناب از برخی جایگزین‌های سلامت دهان مانند دندان مصنوعی یا بریج‌کاری دندان – که اغلب دردناک هستند، همیشه مناسب نیستند و هزینه زیادی دارند – ایده‌آل هستند.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله “انواع ایمپلنت دندان” نیز مطالعه کنید.

نوع جراحی ایمپلنت دندانی که برای بیمار استفاده می شود به عوامل مختلفی مانند نوع ایمپلنت مورد استفاده و وضعیت استخوان فک بستگی دارد. در نهایت، کاشت دندان برای بسیاری از دهان های آسیب دیده مفید است. مهمتر از همه، پس از ترمیم استخوان ها در اطراف ایمپلنت، یک سیستم حمایتی قوی برای دندان های جدید ایجاد می کند.

ایمپلنت دندان بدون جراحیکاشت دندان بدون عمل جراحی

زمانی بود که برای دریافت ایمپلنت دندان باید جراحی می‌کردید. اما آن روزها گذشته و اکنون این امکان برای شما وجود دارد که دندان های جدید، واقع بینانه و زیبای خود را بدون جراحی نصب کنید. نتایج کاملاً شگفت‌انگیز است و در حال حاضر میلیون‌ها نفر هستند که ایمپلنت دندان خود را بدون جراحی انجام داده‌اند و اکثریت آن‌ها از نتیجه کار خوشحال و راضی هستند. شما هنوز هم می توانید ایمپلنت های دندان مورد نیاز دهان خود را بدون جراحی انجام دهید!

توموگرافی حجمی دندان و ایمپلنت های غیر جراحی

در گذشته دندانپزشکان از روش های دو بعدی برای تصویربرداری دندان استفاده می کردند. مانند رادیوگرافی واتر، پری آپیکال، اکلوزال و پانورامیک. امروزه، وقتی فناوری‌های جدیدتر و پیشرفته‌تر توموگرافی سه‌بعدی موجود را در نظر می‌گیریم، این روش‌ها به تنهایی برای «عمق و حجم» ناکافی در نظر گرفته می‌شوند. این توانایی برای احساس “عمق و حجم” است که در تشخیص، درمان و پیگیری ایمپلنتولوژی غیر جراحی بسیار مهم است. تصویربرداری حجمی سه بعدی می تواند به دندانپزشک در سایر زمینه ها نیز کمک کند، مانند: تشخیص دندان های نهفته، سیستم عصبی و سایر جزئیات آناتومیکی.

ایمپلنت تحت هدایت کامپیوتری چیست؟

ایمپلنت با هدایت کامپیوتری از تصاویر توموگرافی حجمی سه بعدی استفاده می کند، سپس به یک برنامه شبیه سازی دندانی وارد می شود. این روش بدون درد، بدون عمل و سریع است (حدود یک ساعت طول می کشد) و نیازی به برش لثه و نیاز به بخیه های اصلاحی ندارد.

ایمپلنتولوژی تحت هدایت کامپیوتری امروزه معمولا مورد استفاده قرار می گیرد و ثابت کرده است که یک روش درمانی بسیار موفق و بسیار ایمن است. برنامه ریزی ایمپلنت هدایت شده بر اساس تصاویر سه بعدی می‌باشد تا تمام عدم قطعیت ها و خطرات را از بین ببرد. مزیت اصلی ارائه شده توسط این فناوری، توانایی متخصص دندانپزشکی برای برنامه ریزی روش قبل از اعمال آن بر روی بیمار، در نتیجه حذف خطاها قبل از شروع درمان است.

پروسه ایمپلنت های تحت هدایت کامپیوتری چیست؟

ما با آخرین پیشرفت‌های فناوری در دندان‌پزشکی ایمپلنت همراه هستیم و یکی از این موارد استفاده از ایمپلنتولوژی هدایت‌شده با رایانه همراه با راهنمای جراحی است. ابتدا اندازه گیری فک پایین و بالایی بیمار انجام می شود. سپس با استفاده از اسکنر حجمی توموگرافی، تصاویر سه بعدی از ناحیه دهان بیمار گرفته می شود. این نتایج به یک برنامه شبیه‌سازی سه‌بعدی وارد می‌شود که در آن گزینه‌های درمانی توسط دندان‌پزشک اضافه می‌شود و گچ‌گیری از فک ساخته می‌شود. معاینه دقیق گچ توسط دندانپزشک و تکنسین های دندانپزشکی ما انجام می شود که هر گونه تغییر لازم را در زاویه ها و موقعیت ها ایجاد می کنند.

راهنمای برنامه ریزی نهایی فک به صورت روکش لثه که به عنوان راهنمای جراحی شناخته می شود، تهیه شده و به پزشک دندانپزشک تحویل داده می شود. سپس در صورتی که ساختار استخوانی بیمار کافی باشد، راهنمای جراحی در دهان بیمار قرار می‌گیرد و عمل بدون بریدگی لثه انجام می‌شود و در نتیجه نیاز به بخیه‌ها از بین می‌رود.

راهنمای جراحی و صلاحیت دندانپزشک از عوامل بسیار مهم در پروسه ایمپلنت هستند. اگر ایمپلنت به درستی در موقعیت یا زاویه اشتباه در استخوان فک قرار داده شود، عملکرد جویدن قطع می شود و ایمپلنت به درستی با لثه ادغام نمی شود و نتیجه نهایی کج می شود.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله “ایمپلنت تمام فک” نیز مطالعه کنید.

ایمپلنت دندان بدون جراحی با هدایت کامپیوتری
ایمپلنت دندان بدون جراحی با هدایت کامپیوتری

مزایای روش ایمپلنت غیر جراحی چیست؟

  • مدت زمان عمل کوتاهتر است – ایمپلنت را می توان در ده دقیقه قرار داد.
  • خونریزی حداقل است زیرا هیچ برشی در لثه وجود ندارد. خبر خوب برای بیمارانی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند!
  • بدون برش است، نیازی به بخیه نیست.
  • بیمار پس از درمان دچار تورم نخواهد شد.
  • بیمار در حین و بعد از عمل هیچ دردی احساس نخواهد کرد.
  • خطر عفونت بسیار کم است.
  • نیازی به عمل جراحی نیست.

عوامل عدم موفقیت در ایمپلنت دندان بدون جراحی

  • عدم وجود استخوان کافی در فک

برای حمایت از ایمپلنت دندان که در این وضعیت دندانپزشک با انجام عمل پیوند استخوان در فک و انجام راه های مختلف برای تحریک رشد استخوان های فک و سپس حمایت آنها از ایمپلنت های دندانی، این مشکل را برطرف می کند.

  • افتادگی سینوس

معمولاً در اثر آسیب به استخوان های فک بالا به دلیل از دست دادن دندان در آن ایجاد می شود و همچنین با کاشت استخوان در زیر سینوس ها برای بالا بردن آن درمان می شود.

  • اندازه فک کوچک

درمان آن با تکنیک های مختلف که شامل قرار دادن پر کننده های مناسب برای بزرگ شدن فک و یافتن مکان مناسب برای ایمپلنت بدون جراحی است.

این مورد مدتها قبل از عمل برای جلوگیری از بروز عفونتها با داروی مناسب برای برطرف کردن عفونت، حل می شود.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله “کاشت دندان طبیعی با ایمپلنت” نیز مطالعه کنید.

چه کسانی برای ایمپلنت غیر جراحی مناسب هستند؟

با استفاده از فناوری موجود در کلینیک ما، پزشکان مجرب دندان‌پزشک ما ساختار استخوان فک بیمار را ارزیابی می‌کنند و اگر این کافی باشد، ایمپلنت دندان بدون جراحی می‌تواند ادامه یابد. در مواردی که هر گونه تخریب در ساختار استخوان وجود داشته باشد، معمولاً در بیماران مسن‌تر، یا کسانی که شرایطی دارند که باعث تحلیل استخوان می‌شوند، می‌توان جراحی منظم ایمپلنت را پس از درمان جایگزینی استخوان در نظر گرفت.

علم پزشکی ایمپلنت دندان را بدون جراحی امکان پذیر می کند!

با گذشت سالها، فناوری مورد استفاده در علم بهداشت دهان و دندان فقط بهتر و بهتر شده است. به همین دلیل، اکنون دندانپزشکان می توانند دندان جایگزین را بدون استفاده از چاقوی جراحی و سایر ابزارهای جراحی کاشت کنند.

تکنیک‌ها و ابزارهای جدید به متخصصان پزشکی اجازه می‌دهد تا با بتوانند با ایجاد یک سوراخ بسیار کوچک، کار شما راه بیاندازند. موقعیت دقیق ایمپلنت دندان را می توان به لطف این تکنیک ها و دستگاه های پیشرفته که چند سال پیش وجود نداشتند، به طور دقیق پیدا کرد.

هنگامی که ایمپلنت دندان را بدون جراحی دریافت می کنید، یعنی از آسیب های ناشی از روش ایمپلنت با جراحی جلوگیری می‌کنید. همچنین درد، تورم و خونریزی که معمولاً همراه با کاشت ایمپلنت دندان با جراحی همراه است، از بین رفته است.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله “ایمپلنت دندان جلو” نیز مطالعه کنید.

آیا ایمپلنت دندان بدون جراحی خطراتی دارد؟

هر عمل دندانپزشکی خطراتی دارد، اما در طول سال‌ها این خطرات بسیار کوچک‌تر شده‌اند. با این حال، دندانپزشک شما احتمالاً در مورد چند خطر و مسائلی که باید پس از دریافت ایمپلنت دندان، چه از طریق جراحی یا چه بدون جراحی، مراقب آنها باشید، هشدار می دهد.

بیشترین مشکلات مربوط به ایمپلنت دندان عبارتند از:

  • عفونتی که با مشاهده ایمپلنت ظاهر می شود
  • آسیب به نواحی دهان، از جمله آسیب به دندان های دیگر یا رگ های خونی در دهان
  • برخی از بیماران ممکن است درد عصبی خفیفی را تجربه کنند که می تواند منجر به درد و گزگز و بی حسی در دندان های طبیعی، لثه ها، لب ها و سایر قسمت های دهان شود.
  • برخی از بیماران همچنین از مشکلات سینوسی پس از کاشت دندان شکایت دارند، به خصوص اگر ایمپلنت ها در فک بالا قرار گرفته باشند.

پس از دریافت ایمپلنت چه انتظاری دارید؟

پس از اتمام کاشت ایمپلنت دندان، موارد خاصی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید و در هنگام بهبودی به خاطر بسپارید. به عنوان مثال، باید انتظار کمی تورم در صورت و لثه های خود داشته باشید. همچنین اگر خونریزی جزئی به خصوص در محل ایمپلنت مشاهده کردید، نباید تعجب کنید.

علاوه بر این، احساس درد از خفیفی در محل کاشت دندان غیر معمول نیست. همچنین ممکن است خونریزی جزئی را نیز تجربه کنید. اگر چیزی جدی تر از آن را تجربه کردید، در تماس با تیم دندانپزشکی خود و توضیح آنچه احساس می کنید، تردید نکنید.

سخن آخر

همانطور که در بالا نیز ذکر شد، این روش آسیب و درد کمتری نست به روش جراحی دارد. بنابراین اگر به فکر ایمپلنت دندان بدون جراحی هستید، حتما با ما تماس بگیرید تا شما را به بهترین شکل راهنمایی کنیم.

ایمپلنت دندان بدون جراحی در مرکز ایمپلنت تهران
مرکز تخصصی ایمپلنت تهران

مرکز تخصصی ایمپلنت تهران در سال ۱۳۹۱ به هدف ارائه درمان‌های کاشت دندان و پیوندهای استخوانی مربوط به آن با کیفیت بالا و با استانداردهای مطرح در دنیا توسط اساتید دانشگاهی و مبتنی بر بروزترین دانش و تجهیزات ایمپلنتولوژی تأسیس گردید. برای انجام ایمپلنت دندان یا هرگونه خدمات دیگر دندانپزشکی با ما در تماس باشید. برای آشنایی بیشتر با مرکز ایمپلنت تهران به صفحه درباره ما مراجعه بفرمایید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *