مراحل عصب کشی دندان + نکاتی که باید بدانید!

حتما تا به حال درباره عصب کشی دندان شنیده اید. عصب کشی به عنوان یکی از رایج‌ترین روش‌های درمانی برای دندان‌ها محسوب می‌شود. اما شاید بهتر باشد بدانید که مراحل عصب کشی دندان چیست.

عصب کشی دندان چیست؟

عصب کشی یا درمان ریشه یک روش دندانپزشکی است که درد ناشی از دندان عفونی یا آبسه را تسکین می‌دهد. در طول مراحل عصب کشی دندان، پالپ ملتهب برداشته می شود. سپس سطوح داخل دندان تمیز و ضدعفونی می‌شوند و برای مهر و موم کردن فضا، مواد پرکننده قرار می‌گیرد.

عصب کشی دندان
عصب کشی یا ترمیم ریشه دندان

چه زمانی به عصب کشی دندان نیاز دارید؟

در برخی موارد، ممکن است ندانید که دندان عفونی و یا پوسیده دارید. با این حال، علائم خاصی وجود دارد که می‌توانید تشخیص دهید که آیا به عصب کشی دندان نیاز دارید یا خیر. برخی از این علائم عبارتند از:

  • دندان درد که از بین نمی رود: بسیاری از مشکلات دندانی می‌توانند باعث درد دندان شوند. اگر در عمق دندان خود درد دارید، ممکن است نیاز به عصب کشی داشته باشید. درد ممکن است به فک، صورت یا سایر دندان‌های شما نیز سرایت کند.
  • حساسیت به گرما و سرما: اگر هنگام نوشیدن قهوه داغ یا خوردن بستنی دندان شما درد می‌کند، می‌تواند به این معنی باشد که به درمان ریشه نیاز دارید. این امر به ویژه اگر درد بیش از چند ثانیه باقی بماند، صادق است.
  • لثه‌های متورم: وقتی دندان عفونی می‌شود، چرک در آن ناحیه جمع می‌شود. این می‌تواند به لثه‌های پف کرده، متورم یا حساس منجر شود.
  • جوش روی لثه: ممکن است جوش روی لثه ایجاد شود. چرک دندان عفونی ممکن است از جوش خارج شود و باعث ایجاد طعم یا بوی نامطبوع شود.
  • فک متورم: گاهی اوقات چرک از محل خود خارج نمی‌شود. در نتیجه، فک شما ممکن است به وضوح متورم شود.
  • تغییر رنگ دندان: هنگامی که پالپ دندان عفونی می‌شود، می‌تواند باعث تیره شدن دندان شما شود. این به دلیل خون رسانی ضعیف به دندان رخ می دهد و ممکن است به انجام مراحل عصب کشی دندان نیاز داشته باشید.
  • درد هنگام اعمال فشار: اگر هنگام غذا خوردن یا لمس دندان خود درد دارید، ممکن است به این معنی باشد که اعصاب اطراف پالپ آسیب دیده است.
  • دندان ترک خورده یا شکسته: اگر دندانی را در اثر تصادف، هنگام ورزش یا حتی با گاز گرفتن چیزی سفت، شکسته باشید؛ باکتری‌ها می‌توانند به پالپ دندان برسند.
  • لق شدن دندان: دندان عفونی ممکن است احساس لق شدن بیشتری داشته باشد. این به این دلیل است که چرک پالپ عفونی می‌تواند استخوانی را که از دندان حمایت می کند نرم کند.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله “ایمپلنت دندان جلو” را نیز مطالعه کنید.

ترمیم ریشه دندان چگونه انجام می‌شود؟

روش دندانپزشکی اولیه برای از بین بردن منبع عفونت و پوسیدگی داخل دندان بسیار مهم است، به علاوه تعیین اینکه آیا دندان آسیب دیده و اطراف آن قابل ترمیم است یا خیر، نیز اهمیت زیادی دارد. اگر دندان عفونی شما با بیماری لثه مرتبط باشد، ترمیم دندان می‌تواند سخت تر باشد. درمان ریشه به سادگی یک فرآیند چهار مرحله‌ای است که شامل برداشتن پرکردگی موقت نیز می شود. دندانپزشک شما می‌تواند این روش را طی دو یا سه جلسه با موفقیت انجام دهد. در ادامه بیشتر درباره مراحل عصب کشی دندان توضیح خواهیم داد.

مرحله 1: تشخیص پالپ عفونی

دندانپزشک ابتدا دندان‌های شما را معاینه می کند. سپس ممکن است یک یا دو عکس رادیولوژی برای آگاهی از میزان التهاب و پوسیدگی دندان انجام شود. علاوه بر این، آن‌ها می‌توانند یک تست حساسیت انجام دهند تا ببینند که آیا هنگام تماس سطح گاز گرفتن شما با محرک های شیرین، سرد یا گرم، احساس ناراحتی یا درد می کنید یا خیر.

با استفاده از آمپول، دندانپزشک از بی‌حسی موضعی برای بی حس کردن دندان و بافت‌های اطراف استفاده می‌کند. اگر پالپ شما ملتهب باشد، ممکن است مدتی طول بکشد تا بی‌حس شود، اما متخصص دنداپزشک شما این روش را تا زمانی که لثه شما بی حس نشود، شروع نمی کند.

بعد از اینکه بی‌حسی موضعی دندان شما را بی‌حس کرد، دندانپزشک ممکن است یک بند دندانی، یک ماده کوچک لاستیکی مانند، که دندان‌های عفونی را جدا می‌کند تا خشک و تمیز نگه دارد، قرار دهد. این ورقه از ماده لاستیکی (که به آن بند دندانی نیز گفته می شود) با پوشاندن دندان‌های دیگر در دهان، دندانی را که نیاز به درمان دارد، جدا می کند.

مرحله 2: برداشتن پالپ عفونی داخل دندان

مرحله بعدی از مراحل عصب کشی دندان زمانی است که دندانپزشک یک سوراخ در بالای دندان ایجاد می‌کند تا باکتری‌ها و پالپ را از بین ببرد. این به دندانپزشک شما کمک می‌کند تا به محفظه پالپ و ریشه داخل دندان دسترسی پیدا کند. سپس از ابزارهای جراحی برای تمیز کردن کانال‌های ریشه و محفظه پالپ استفاده می‌کند و احتمالاً از آنتی‌سپتیک‌ها/آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده می‌کند تا اطمینان حاصل کند که هیچ عفونتی برای ایجاد درد باقی نمی‌ماند. کانال ریشه شما اکنون فوق العاده تمیز و عاری از عفونت های بعدی است.

آنها پین هایی با قطرهای مختلف را وارد شکاف ریشه می‌کنند تا به نوک ریشه برسند و کانال های ریشه عفونی را به طور کلی حذف کنند. سپس دندانپزشک شما از هیپوکلریت سدیم یا آب برای خلاص شدن از شر باکتری های باقی مانده استفاده می‌کند. پالپ قبلا مرده بود، بنابراین خلاص شدن از آن هیچ آسیبی به دندان شما وارد نمی کند.

مرحله 3: پر کردن شکاف ریشه با مواد

هنگامی که محفظه پالپ کاملا خشک و تمیز شد، دندانپزشک شما از ماده ای به نام گوتاپرکا (ماده لاستیکی مانند) برای پر کردن کانال ها استفاده می‌کند. داخل کانال‌ها قرار می‌گیرد و بعد گرم می‌شود. دندانپزشک آن را فشرده می‌کند تا به دیواره‌ها بچسبد. در مرحله بعد، متخصص دندانپزشک شما یک ماده چسبنده برای آب بندی کانال‌ها ، به اندازه کافی اضافه می کند. یک کانال به درستی مهر و موم شده باکتری ها را دور نگه می دارد.

مرحله 4: ترمیم دندان

در مرحله آخر از مراحل عصب کشی دندان پس از چند هفته، باید برای برداشتن پرکردگی موقت دندان خود اقدام کنید. سپس دندانپزشک یک ماده برای پر کردن دائمی روی دندان درمان شده قرار می‌دهد و دندان‌های شما را مانند قبل از عفونی شدن محکم می‌کند. این نه تنها به عنوان ترمیم دندان آسیب دیده شما عمل می‌کند، بلکه از عفونت بیشتر نیز جلوگیری خواهد کرد.

مراحل عصب کشی دندان
مراحل عصب کشی دندان

چرا ممکن است به عصب کشی دندان نیاز داشته باشید؟

دندان‌ها دارای هسته نرمی به نام پالپ دندان هستند. پالپ از تاج – قسمت قابل مشاهده دندان – تا نوک ریشه دندان در استخوان فک امتداد دارد. پالپ حاوی اعصاب، عروق خونی و بافت همبند است. هنگامی که دندانی ترک خورده یا کنده می‌شود یا دارای حفره عمیق است، باکتری ها می‌توانند وارد پالپ شوند. آسیب به دندان نیز می تواند باعث آسیب و التهاب پالپ شود.

در صورت عدم درمان، باکتری‌ها و مواد پوسیده می‌توانند باعث عفونت جدی یا آبسه دندان شوند که منجر به مرگ پالپ، تحلیل استخوان و از دست دادن خود دندان می شود. علائم و نشانه‌ها ممکن است شامل تورم در اطراف صورت و گردن، سوراخ در دندان، دندان درد ، تورم لثه و حساسیت به دما باشد.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله “کاشت دندان طبیعی با ایمپلنت” را نیز مطالعه کنید.

آیا عصب کشی دندان درد دارد؟

در این بخش از مقاله “مراحل عصب کشی دندان” به یک سوال رایج پاسخ می‌دهیم. آیا عصب کشی دندان درد دارد؟

از آنجایی که به بیماران بی‌حسی داده می شود، عصب کشی دندان دردناک تر از یک روش دندانپزشکی معمولی، مانند پر کردن یا برداشتن دندان عقل نیست. با این حال، معمولاً بعد از انجام عصب کشی کمی درد کاملا طبیعی است و حتی می‌تواند باعث ناراحتی خفیفی تا چند روز شود.

مراحل عصب کشی دندان
تزریق بی‌حسی برای انجام عصب کشی

جایگزین های عصب کشی دندان چیست؟

هنگامی که پالپ دندان آسیب می‌بیند، تنها جایگزین درمان ریشه، کشیدن دندان است. برای بازگرداندن عملکرد جویدن و جلوگیری از جابجایی دندان‌های مجاور، دندان کشیده شده باید با ایمپلنت یا بریج جایگزین شود. این نیاز به جراحی یا اقدامات دندانپزشکی روی دندان‌های سالم مجاور دارد و می‌تواند بسیار پرهزینه تر و زمان‌بر تر از درمان ریشه و ترمیم دندان طبیعی باشد. مهم نیست که جایگزین‌های مدرن دندان چقدر موثر هستند، هیچ چیز به خوبی یک دندان طبیعی نیست!

مراحل عصب کشی دندان
کشیدن دندان، جایگزین نا مناسبی برای عصب کشی دندان

بعد از ترمیم ریشه دندان

بعد از عصب کشی، دندان ترمیم شده شما با روکش جدید باید مانند یک دندان طبیعی عمل کند و از نظر زیبایی ظاهری خوب به نظر برسد. اگر از بهداشت دهان و دندان پیروی کنید، دندان ترمیم شده شما می‌تواند تا آخر عمر دوام بیاورد. چند روز اول پس از عصب کشی، دندان ممکن است حساس باشد. داروهای مسکن می‌توانند کمک کنند تا درد شما تسکین یابد. اگر درد یا فشار بیش از چند روز طول کشید، حتما با دندانپزشک یا متخصص ریشه مشورت کنید.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله “مراحل ایمپلنت دندان” را نیز مطالعه کنید.

سخن آخر

داشتن اطلاعاتی از مراحل عصب کشی دندان می‌تواند به شما کمک کند تا در روند درمانی خود پیشرفت سریع تری داشته باشید. بنابراین اگر فکر می‌کنید به عصب کشی دندان نیاز دارید، حتما با ما تماس بگیرید.

مرکز تخصصی ایمپلنت تهران در سال ۱۳۹۱ به هدف ارائه درمان‌های کاشت دندان و پیوندهای استخوانی مربوط به آن با کیفیت بالا و با استانداردهای مطرح در دنیا توسط اساتید دانشگاهی و مبتنی بر بروزترین دانش و تجهیزات ایمپلنتولوژی تأسیس گردید. برای انجام ایمپلنت دندان یا هرگونه خدمات دیگر دندانپزشکی با ما در تماس باشید. برای آشنایی بیشتر با مرکز ایمپلنت تهران به صفحه درباره ما مراجعه بفرمایید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *