9 روش عالی برای درمان خانگی دندان درد

دندان درد یکی از انواع درد هایی است که مردم در مقابل با آن ضعیف هستند و از این نوع ناخوشی رنج بسیار می‌برند. خانم ها و آقایان و حتی کودکان و افراد مسن تحمل درد های دندانی را ندارند و ترجیح می‌دهند حتی قبل از رفتن به دندانپزشکی این درد را با روش های خانگی خاموش کنند. درد کسل کننده ی دندان که گاهی به صورت مداوم قطع نخواهد شد، بسیار آزار دهنده است و می‌تواند به راحتی فرد را از تمامی فعالیت های روزانه باز دارد و یا کل شبانه روز شخص را خراب کند. اگر شما هم جزو افرادی هستید که می‌خواهید به سرعت سلامتی را به دندان های خود بازگردانید و از این موضوع رها شوید، بهتر است درمان خانگی دندان درد را بشناسید تا به طور ضروری در کوتاه ترین زمان، قبل از مراجعه به دندانپزشک، تسکین پیدا کنید.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله “ ایمپلنت تمام فک ” را نیز مطالعه کنید.

درمان خانگی دندان درد
دندان درد بسیار آزار دهنده است و می‌تواند به راحتی فرد را از تمامی فعالیت های روزانه باز دارد.

علت شایع دندان درد چیست؟

دندان درد یکی از احساسات ناخوشایند است که اغلب افراد این مورد را در زندگی تجربه کرده اند. مسئله ناامید کننده این است که دندان درد در یک نقطه باقی نمی‌ماند و معمولا به تمامی نواحی اطراف نیز منتقل و پخش می‌شود. به طوری که حتس گاهی اوقات افراد به اشتباه دندان دیگری را خراب تصور می‌کنند. عللی که دندان را با درد مواجه می‌سازند بسیار متعدد هستند و به همین دلیل دندانپزشک ابتدا باید برای انتخاب روش درمانی حتما معاینات لازم را انجام و تصویر برداری از دندان را مشاهده کند. در ادامه به برخی از این علل به طور کوتاه اشاره خواهیم کرد:

  • آبسه دندان

  • بیماری لثه

  • حساسیت دندانی

  • پوسیدگی دندان

  • عفونت دندان
  • دندان ترک خورده

  • دندان قروچه در افراد

  • وجود دندان تحت فشار

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” عوارض ایمپلنت دندان ” را نیز مطالعه کنید.

9 روش درمان خانگی دندان درد در کوتاه ترین زمان

همانطور که متوجه شدید، دندان برخلاف ظاهر مستحکمش بسیار حساس بوده و ممکن است حتی گاهی با کوچک ترین آسیب و فشار مانند جویدن غذا، شکستگی دندان، پوسیدگی و …. با درد شدید مواجه شود. در بسیاری مواقع افراد اظهار دارند که دچار درد عصبی دندان شده اند و ریشه دندان آن ها تحریک شده است.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” بهترین برند‌های ایمپلنت ” را نیز مطالعه کنید.

درمان خانگی دندان درد، معمولا التهاب دهان و لثه را کاهش داده و باکتری های مضر را به طور جزئی از بین می‌برد. ناگفته نماند که گاهی مشکلات دندان آنقدر وسیع است که با درمان های خانگی برطرف یا بهتر نمی‌شود و فرد باید حتما بدون از دست دادن زمان به بهترین دندانپشک مراجعه نماید. اشخاصی که به طور مداوم سه بار در روز از مسواک و موارد بهداشتی دهان و دندان مانند نخ دندان و فلوراید و استفاده می‌کنند، کمتر دچار التهاب لثه و موارد این چنینی خواهند شد.

در ادامه به برخی از این روش های درمان خانگی برای تسکین درد دندان اشاره خواهیم داشت:

1. یخ برای درد دندان

همانطور که می‌دانید یخ باعث بی حس شدن و کاهش یافتن درد می‌شود. حال برای تسکین درد دندان، می‌توانید یخ را در حوله بپیچید و آن را به مدت 15 دقیقه همانند یک کمپرس در ناحیه آسیب دیده نگاه دارید.

2. بالا نگه داشتن سر

افراد باید این نکته را بدانند که در حالت دراز کشیده به دلیل اینکه سر در حالت صاف قرار دارد، فشار خون در سر افزایش و درد بیشتر می‌شود. در هنگام درد دندان، به صورت نشسته قرار داشته باشید تا آرامشتان بیشتر شود.

3. استفاده از آب و نمک

شست وشوی دهان و دندان با آب نمک مزایای زیادی داشته و تمامی سطح دهان را ضد عفونی می‌کند. آب و نمک، التهاب دندان را کاهش داده و تمامی باکتری های دندان را از بین می‌برد. نمک در واقع در دسته ضد عفونی کننده های طبیعی قرار دارد.

4. نخ دندان

گیر افتادن غذا میان دندان ها موجب درد به مرور زمان خواهد شد و نخ دندان این فواصل بین دندانی را تمیز کرده و اندکی درد را کاهش می‌دهند.

5. شستشو با پراکسید هیدروژن

شستشوی دهان با پراکسید هیدروژن تمامی التهابات و باکتری ها را از بین می‌برد اما تاثیر چندانی بر تسکین درد دندان ندارد.

6. کیسه چای

کیسه چای سرد و گرم با باکتری های دندان مبارزه کرده و درد دندان را از بین می‌برد. البته استفاده از این روش به طور مداوم سبب ایجاد لکه بر سطح دندان می‌شود.

7. پیاز و سیر

پیاز از قدیم دارای خاصیت ضد عفونی کننده بوده و گاها برای تسکین درد در طب سنتی از آن استفاده می‌کنند. برای از بن بردن باکتری های التهابی دندان، باید پیاز خام را چند دقیقه بجوید و یا تکه ای از پیاز را روی دندان آسیب دیده قرار دهید. همچنین می‌توانید به جای پیاز از سیر خام استفاده کنید.

8. برگ میخک

میخک یکی از مواد ضدعفونی کننده رفع درد است که با مالیدن آن بهه طور مستقیم بر روی دندان، درد و التهاب آن از بین می‌رود.

9. نعناع فلفلی

در گذشته تا به امروز از نعناع فلفلی برای رفع درد دندان عقل استفاده می‌کردند. ماهیت این ماده اینگونه است که ناحیه لثه ملتهب را بی حس کرده و درد را به طور موقت از بین می‌برد.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” مراحل عصب کشی دندان ” را نیز مطالعه کنید.

درمان سریع دندان درد در شب

شاید شما هم به این نظر رسیده باشید که درد دندان در شب بیشتر نمود می‌کند و به دنبال سریع ترین روش درمان دندان درد باشید. اگر این درد هنگام شب به سراغ شما آمد، می‌توانید از روش های زیر استفاده کنید:

  • استفاده از کمپرس سرد

  • شستشوی دهان با آب و نمک

  • بالا نگه داشتن سر

  • استفاده از لیدوکائین

  • استفاده از مسکن های ایپوبروفن و ….

درمان خانگی دندان درد
درد دندان در شب و هنگام خواب شدید تر می‌باشد.

توجه داشته باشید که نکات ذکر شده در ارتباط با درمان خانگی دندان درد، نمی‌تواند به عنوان یک روش درمانی قطعی بشمار رود بنابراین از این روش ها فقط برای کمی آرامش بخشیدن به دندان خود استفاده کنید و در اولین زمان بدست آمده به دندانپزشک مراجعه نمایید. اینگونه روش ها هیچگاه جایگزین تکنیک های حرفه ای دندانپزشکی نخواهد شد.

همچنین خانم های باردار و یا خانم هایی که در دوران شیردهی قرار دارند، نباید از روش های درمانی خانگی دندان درد استفاده کنند.

برای انجام انواع خدمات دندانپزشکی در مرکز ایمپلنت تهران با ما در تماس باشید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *