سن مناسب ایمپلنت دندان و نکاتی که شاید ندانید!

در مقاله‌های قبلی بررسی کردیم که مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان چیست. به طور کلی شانس موفقیت ایمپلنت دندان از همه تکنیک های پیشرفته برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته بیشتر است. فرآیند درمان از نظر میزان موفقیت دارای اهمیت بسیاری می‌باشد. اما شاید این سوال پیش بیاید که آیا ایمپلنت محدودیت سنی دارد؟ یکی از مهمترین مسائل برای استفاده از روش ایمپلنت، سن مناسب ایمپلنت دندان است. آیا در رده سنی شما می‌توان ایمپلنت دندان انجام داد؟ بهترین سن برای ایمپلنت دندان چند سالگی است؟ ایمپلنت دندان برای چه سنی است؟ در این مقاله در ارتباط با سن مناسب برای ایمپلنت دندان صحبت کرده و ارتباط سن با تراکم استخوان فک را بررسی خواهیم کرد.

آیا افراد جوان می‌توانند ایمپلنت دندان انجام دهند؟

شاید شما هم در رده سنی 20 الی 35 سالگی نیاز به انجام ایمپلنت دندان برای جایگزیی دندان از دست رفته داشته باشید. تکنیک کاشت ایمپلنت دندان در واقع هیچگونه محدودیت سنی را شامل نمی‌شود اما نکته مهم این است که اشخاص برای انجام این روش باید حتما دارای استخوان لثه محکم باشند. حال باید این نکته را ذکر کنیم که اگر کاندید ایمپلنت دندان هستید، باید تا زمان رشد کامل استخوان فک صبور باشید که این مورد در سنین 17 الی 20 سالگی تکمیل می‌شود. بنابراین اگر زیر سنین ذکر شده، سن دارید تا این زمان باید صبور باشید.

سن مناسب ایمپلنت دندان
اشخاص برای انجام این ایمپلنت دندان باید حتما دارای استخوان لثه محکم باشند.

اگر ایمپلنت در سنین پایین نصب شود، شانس موفقیت را کاهش داده و مشکلات زیادی را به مرور زمان رقم خواهد زد. افرادی که از بیماری های لثه رنج می‌برند، نتیجه موفقیت آمیزی از ایمپلنت دندان کسب نمی‌کنند و دچار شکست در درمان می‌شوند. اگر فک در حال رشد باشد، پایه های ایمپلنت درون استخوان حرکت کرده و به مرور زمان دستخوش تغییر قرار گرفته و ناموفق می‌شود. در ابتدا قبل از انجام ایمپلنت دندان با بهترین دندانپزشک مشورت کنید زیرا شاید نیاز باشد که چند سال دیگر برای کاشت دندان طبیعی با ایمپلنت صبور باشید. قبل از مراجعه به دندانپزشک، حتما عکسبرداری های لازم از دندان را انجام دهید تا بررسی ها به طور دقیق انجام شود. اگر دندان نوجوانان و یا جوانان با نقایص ژنتیکی از بین رفته باشد، باید از روشی به جز ایمپلنت، دندان ها را درست کنید.

محدودیت های کاشت ایمپلنت در سنین بالا

آیا ایمپلنت محدودیت سنی دارد؟ تقریبا 50 درصد از افراد بالای 60 سال اکثر دندان های خود را از دست داده اند. افراد مسن اغلب تصور دارند که ایمپلنت دندان برای آن ها مناسب نیست اما این تصور کاملا اشتباه است زیرا حتی در مواردی مراجعه کنندگان 80 ساله نیز برای این روش داریم. همانطور که ذکر شد، ایمپلنت دندان دارای مدودیت سنی خاصی نیست و بسته به شرایط دهان و دندان و سلامت لثه فرد، نتایجی را برای افراد رقم می‌زند. البته ناگفته نماند که کاندید ایمپلنت دندان در سنین بسیار بالا، دارای سرعت بهبودی پایینی هستند و ممکن است در بخشی از نواحی لثه دارای تراکم استخوان فک نباشند. معمولا افراد در سنین بالا نیاز به ایمپلنت تمام فک دارند.

در صورتی که در تصویر برداری دندان ها آتروفی استخوان فک نشان داده شود، لازم است تا قبل از کاشت ایمپلنت دندان از پیوند استخوان بهره ببرید. حدود 40 درصد افراد در سنین بالا در زمان مراجعه به دندانپزشک برای ایمپلنت دندان، از مشکلات لثه برخوردار هستند که حتی شاید خودشان هم قبل از انجام تصویربرداری متوجه آن نشده بودند.

سن مناسب اقدام به ایمپلنت

همانطور که ذکر شد تمامی افراد باید تا سن 18 سالگی برای انجام هرگونه روش از اصلاح طرح لبخند مانند کامپوزیت، ایمپلنت یا کاشت دندان ثابت و … صبور باشند. اگر اسکلت دندانی به درستی شکل نگیرد و تکامل نیابد، عمر و دوام ایمپلنت دندان کوتاه خواهد بود. بسیاری از اشخاص اصرار بر این دارند که در همان سنین پایین این تکنیک را انجام دهند که دندانپزشک ابتدا برای وی تصویربرداری تجویز می‌نماید.

درواقع سن یکی از معیار های مهم برای انجام انواع ایمپلنت دندان است که بعد از آن تعداد دندان از دست رفته و شرایط فک و دهان و …. نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد. هنگامی که در سنین پایین نیاز به کاشت چندین ایمپلنت داشته باشید، ممکن است فرم فک دفرمیته شود و به مرور جوانی صورت از بین برود. قبل رسیدن به سن مناسب برای ایمپلنت دندان، می‌توان از درمان های جایگزین مثل دندان مصنوعی برای افراد جوان استفاده کرد.

چه افرادی مناسب ایمپلنت دندان نیستند؟

  • اشخاصی که در سنین نوجوانی قرار دارند.
  • خانم های باردار در هر رده سنی
  • افرادی که دارای غلظت خون هستند نباید از این روش استفاده کنند.
  • اشخاصی که به طور مداوم از نوشیدنی های الکلی استفاده می‌کنند.
  • افرادی که به دلیل بیماری های خود ایمنی کورتون استفاده می‌کنند.

برای انجام هرگونه خدمات دندانپزشکی و ایمپلنت تخصصی دندان با ما درتماس باشید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *