16 مورد از عوارض ایمپلنت دندان + روش پیشگیری

افرادی که برای جایگزینی دندان های از دست رفته خود به تکنیک ایمپلنت دندان علاقمند هستند، لازم است تا در رابطه با عوارض ایمپلنت فوری دندان نیز اطلاعات جامعی داشته باشند. درواقع شما باید بدانید که علل پیدایش عوارض خطرناک ایمپلنت دندان چیست و چرا این نوع اتفاقات در پس آن به وجود می‌آید.

آیا شما به عنوان یک خواهان استفاده از انواع ایمپلنت دندان، می‌دانید که چند درصد احتمال دارد تا به عفونت دندان یا لثه بعد از ایمپلنت دندان دچار شوید؟ برای اینکه با روش های پیشگیری کننده از بروز عوارض ایمپلنت دندان آشنا شوید و بدانید در صورت پیدایش هر یک از آن ها باید چه کاری انجام دهید، بهتر است تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

عوارض ایمپلنت دندانآیا ایمپلنت برای تمام افراد عوارض نشان می‌دهد؟

ایمپلنت تک دندانی یا ایمپلنت تمام فک همانند سایر روش های اصلاح طرح لبخند دارای عوارض است. در همین ابتدا باید ذکر کرد که این عوارض برای تمامی افراد به وجود نمی‌آید و در مقابل ممکن است یک شخص به تمامی عوارضی که در طول مقاله ذکر می‌شود، دچار گردد. رعایت بهداشت در طول انجام ایمپلنت از اهمیت زیادی برخوردار بوده و عدم رعایت آن می‌تواند به تنهایی سبب بروز عفونت و یا عوارض بعد از ایمپلنت شود.

عوارض Implant

در این بخش تمامی عوارض ایمپلنت فوری دندان را برای شما گردآوری کردیم اما حتما باید به این نکته توجه داشته باشید که این تکنیک تا حدودی ایمن بوده و علاوه بر این عوارض، دارای مزایای بسیاری می‌باشد. در ادامه به عوارض بعد از ایمپلنت فوری دندان اشاره خواهیم داشت:

  • آسیب رسیدن به لثه: یکی از مهمترین مسائلی که به بافت لثه آسیب وارد می‌کند، عدم مهارت دندانپزشک در جایگذاری پایه های ایمپلنت است. بهتر است این تکنیک را توسط دندانپزشکانی انجام دهید که چندین سال تجربه در این زمینه داشته باشند و حتی به اصول ارتودنسی دندان نیز واقف باشند.
  • آسیب های سینوسی: استخوان فک و حفره سینوسی با هم در ارتباط بوده و به همین دلیل اگر ایمپلننت دندان و پروتز دندان به طور صحیح انجام نگیرد، عفونت و التهاب شدید در ناحیه دندان و لثه به وجود می‌آید.
  • ایجاد آلرژی: حتما دندانپزشک قبل از استفاده از تکنیک ایمپلنت به شما ذکر می‌کند که پایه های ایمپلنت از جنس فلز تیتانیوم هستند. این نوع فلز در برخی افراد ایجاد آلرژی و حساسیت خواهد کرد. بنابراین این مورد را به یاد داشته باشید که اگر دچار حساسیت نسبت به این نوع فلز هستید، قبل از انجام این روش در جلسه های مشاوره ای قبل از ایمپلنت، آن را به دندانپزشک خود بگویید. به طور کلی برای افرادی که دارای واکنش های آلرژیک به تیتانیوم هستند، از پایه های ایمپلنت با جنس سرامیک استفاده می‌کنند که دارای هزینه های بیشتر است.
  • عفونت دندان: امروزه مصرف دخانیات بسیار زیاد است و همین مورد یکی از مهمترین عواملی است که سبب بروز عفونت می‌شود. عدم رعایت بهداشت دندان و ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن احتمال عفونت بعد از ایمپلنت دندان را افزایش می‌دهد. همچنین عوامل بسیاری در حین انجام ایمپلنت دندان عفونت دهان و دندان را به همراه خواهد داشت.

سایر عوارض جانبی دیگر بعد از Implant

به طور کلی باید این مورد را بدانید که تمامی تکنیک های درمانی و زیبایی با عوارض خفیف و یا شدیدی همراه هستند. برخی از عوارض جانبی ایمپلنت دندان عبارتند از:

  • درد: احساس درد و ناخوشی بعد از ایمپلنت دندان کاملا طبیعی بوده که برای برطرف سازی این مشکل، دندانپزشک برای شما داروی ضد درد به همراه آنتی بیوتیک جهت جلوگیری از ایجاد عفونت تجویز می‌کند.
  • تورم لثه و صورت: اغلب افراد بعد از ایمپلنت دندان با تورم صورت رو به رو خواهند شد که بسیارطبیعی می‌باشد. برای از بین بردن التهاب صورت و لثه از کمپرس یخ استفاده نمایید.
  • کبودی: کبودی معمولا در بافت لثه به وجود می‌آید اما در ظاهر صورت نمایان نمی‌شود.
  • خونریزی لثه: خونریزی یکی از عوارض طبیعی بعد از ایمپلنت دندان است و بعد از چندین روز برطرف خواهد شد.
  • نیاز به تعویض تاج دندان: ایمپلنت دندان دارای تاج بسیار محکم است اما ممکن است که دچار آسیب شوند و نیاز باشد که تاج دندان نیز تعویض گردد.

دلایل بروز عفونت ایمپلنت دندان

عفونت از عوارض خطرناک ایمپلنت می‌باشد. موارد زیر در پیدایش عفونت ایمپلنت دندان موثر است:

  • دیابت کنترل نشده
  • وجود بیماری های عفونی
  • سیستم ایمنی ضعیف بدن
  • افرادی که پوکی استخوان دارند.
  • افرادی که دارای دندان قروچه هستند.
  • میزان سلامت دهان و دندان قبل از ایمپلنت
  • مصرف سیگار و سایر موارد دخانیات
عوارض ایمپلنت دندان
مصرف سیگار و دخانیات باعث افزایش عوارض ایمپلنت فوری دندان می‌شود.

چگونه از بروز عوارض خطرناک ایمپلنت دندان جلوگیری کنیم؟

در ابتدا به این نکته توجه داشته باشید که برای انجام ایمپلنت دندان حتما به بهترین دندانپزشک مراجعه کنید. توصیه های دندانپزشک را بعد از ایمپلنت دندان جدی بگیرید تا هیچگونه عفونت و بوی بد دهان به وجود نیاید. بهتر است برای جلوگیری از بروز عوارض خطرناک ایمپلنت دندان و یا آسیب رساندن به پایه های ایمپلنت، سیگار و قلیان و موارد دخانیاتی را کنار بگذارید. رژیم غذایی نیز از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد و نوشیدنی های گازدار مصرف نشود تا دوره بهبودی کامل شود.

احتمال شکست ایمپلنت دندان چقدر است؟

کاشت ایمپلنت دندان معمولا به اندازه 95 درصد با موفقیت به اتمام می‌رسد اما گاهی ممکن است که بر اثر عواملی، ایمپلنت دندان با شکست مواجه شود و نیاز به ترمیم یا تعویض داشته باشد.

آیا پوسیدگی دندان از عوارض ایمپلنت دندان است؟

پاسخ این سوال منفی است. زیرا تیتانیوم که جنس پایه های ایمپلنت است، در برابر باکتری ها نیز مقاوم بوده و ایمپلنت دندان دچار پوسیدگی نمی‌شود. این نوع کاشت تنها ممکن است در معرض آسیب، شکسته شدن، لق شدن و … قرار بگیرد و پوسیدگی از عوارض آن نخواهد بود. ناگفته نماند که عدم رعایت بهداشت به مرور زمان باعث می‌شود که تاج دندان با پوسیدگی ناشی از تجمع مانده های مواد غذایی رو به رو شود و نیاز به تعویض تاج دندان به وجود آید.

اگر شما هم قصد انجام ایمپلنت زیر نظر بهترین متخصصین و اساتید دانشگاه را دارید با ما در تماس باشد و یا فرم نوبت دهی را پر کنید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *