ایمپلنت دندان جلو چیست + 5 نکته مهم

از دست دادن یک یا چند دندان قدامی می تواند تاثیر زیادی در ظاهر افراد بگذارد. تاثیر روانی از دست دادن دندان خودش را در محیط های اجتماعی نشان می دهد. در صورت از دست دادن دندان ها جلویی پروتز متحرک دندانی نمی تواند جایگزین دندان های طبیعی شما شود. تنها روش جایگزینی برای دندان های قدامی ایمپلنت دندان جلو می باشد.

ایمپلنت دندان جلو چگونه قرار می گیرد؟
ایمپلنت دندان جلو چگونه قرار می گیرد؟

شکل ایمپلنت دندان جلو چگونه است؟ و چگونه قرار می گیرد؟

کاشت دندان جلویی یک فرایند دو مرحله ای است. ابتدا پایه ی ایمپلنت که تیتانیومی می باشد در استخوان فک شما قرار می گیرد. زمانی که ایمپلنت و استخوان به یک دیگر کامل متصل شدند یک قطعه اباتمنت در بالای ایمپلنت قرار می گیرد. از این قطعه برای نگه داشتن تاج استفاده می شود. بعد از گذاشتن تاج شکل ایمپلنت دندان جلو کامل می شود. کل فرایند گذاشتن ایمپلنت ممکن است چند ماه طول بکشد، بعد از چند ماه ایمپلنت مانند یک دندان طبیعی برای شما کار می کند.

ایمپلنت دندان جلو چیست و چه مزایایی دارد؟

  1. اولین دلیل زیبایی و هم رنگ بودن ایمپلنت با سایر دندان ها است که روی اعتماد به نفس شخص بسیار تاثیر گذار است.
  2. ایمپلنت دندان جلو مانند دندان طبیعی شما عمل می کند و در گاز گرفتن مواد غذایی، شما با مشکل مواجه نمی شوید. مراقبت از ایمپلنت دندان جلویی مانند دندان طبیعی است و می توانید آن ها به راحتی مسواک بزنید و یا نخ دندان بکشید.
  3. ایمپلنت دندان های جلو دارای درصد موفقیت بالایی هستند و کم عوارض می باشند. آن ها اغلب بهترین گزینه برای جایگزین دندان ها محسوب می شوند. دندان مصنوعی می تواند شل شود یا در جای خود بلغزند. اما ایمپلنت های دندانی دائمی هستند و در جای خود نمی لغزند.
  4. بر خلاف بریج ها و پروتز های دندانی که انجام می شود ایمپلنت دندان موجب التهاب لثه و یا از دست دادن استخوان فک نمی شود.
ایمپلنت دندان جلو چیست و چه مزایایی دارد؟
ایمپلنت دندان جلو چیست و چه مزایایی دارد؟

دلایل از دست دادن دندان های جلویی

بیماری پریودنتال: بیماری های پریودنتال بیماری های عفونی هستند که اصلی ترین استخوان دندان را تخریب می کنند. در موارد شدید تر ممکن است یک یا دو دندان به همین علت از بین بروند. قبل از انجام ایمپلنت ممکن است نیاز به پیوند استخوان برای بازسازی استخوان آلوئولی در نظر گرفت. سپس یک یا چند ایمپلنت برای پروتز زیبایی داخل دهان قرار داده شود.

پوسیدگی دندان: در صورتی داشتن پوسیدگی بیش از حد برای جلوگیری از ایجاد عفونت در انتها ریشه دندان، باید دندان کشیده شود. حفره ای که حتی با کامپوزیت و آمالگام پر می شود، می تواند باعث نکروز دندان شود. اگر پالپ به موقع درمان نشود، می تواند منجر به آبسه استخوان در راس ریشه شود. به همین دلیل ممکن است برای جلوگیری از آسیب و عفونت در لثه دندان کشیده شود.

انجام دادن ارتودنسی: ارتودنسی با براکت های فلزی یا وسایل دندانپزشکی می تواند باعث آسیب دندانی شود که در نهایت منجر به از دست دادن یک یا چند دندان می شود. نیرو های وارده ارتودنسی روی دندان ها، حرکات رفت و برگشتی شدید و انجام دادن چندین درمان ارتودنسی نامناسب پشت سر هم می تواند باعث التهاب رباط دندانی شود. همچنین درمان های نادرست ارتودنسی می تواند روی دندان های نیش اثر بگذارند که روی زیبایی لبخند تاثیر زیادی دارند.

عوامل تاثیر گذار در ایمپلنت دندان جلو
عوامل تاثیر گذار در ایمپلنت دندان جلو

عوامل تاثیر گذار در کاشت ایمپلنت دندان جلو

پر کردن دندان های جلویی و یا ایمپلنت دندان های قدامی تقریبا همیشه با چالش هایی روبرو بوده است. ایمپلنت دندان جلو فقط برای خوب جویدن یا پر کردن فضای دهان نیست، بلکه اولین موردی که در ظاهر افراد چشم را به خود جلب می کند و نقش زیادی در زیبایی لبخند فرد دارد. به همین دلیل ایمپلنت دندان جلو یک عمل بسیار ویژه و مهم است.

برای اینکه ایمپلنت دندان جلویی تاثیر زیادی روی ظاهر افراد دارد باید عوامل مختلف را در نظر گرفت و همه ی آن ها را بررسی کرد. آیا هنگام لبخند زدن تشخیص دندان ( ایمپلنت ) و لثه ساده است؟ اتصال لثه و دندان کاملا توسط لب ها پوشیده می شود ؟ یا خط لبخند بالاتر است؟

  • مقدار استخوان: استخوان فک و خط لثه در گذاشتن ایمپلنت دندان جلویی نقش بسیار مهمی دارند. اگر استخوان از نظر ارتفاع ( عمودی )، ضخامت ( عرضی/ ساژیتال ) کافی نباشد جراحی با موفقیت چندانی همراه نخواهد بود. بنابراین تصحیح و تقویت استخوان برای گذاشتن ایمپلنت دندان های جلویی ضروری است.
  • ضخامت لثه: پس از از دست دادن دندان استخوان در لثه های نازک تر بسیار سریع تر از لثه های ضخیم تجزیه می شود. بنابراین داشتن لثه ضخیم یک مزیت برای انجام ایمپلنت محسوب می شود. یکی دیگر از مزیت های لثه های ضخیم این است که شفافیت کمتری دارند. ایمپلنت ها و قسمت های مختلف گذاشتن ایمپلنت روی لثه معمولا همرنگ دندان ها نیستند. تیتانیم موجود در مواد ایمپلنت تیره و اکسید زیرکونیم مایل به سفید است.
  • شکل لثه: شکل لثه ژنتیکی است و نمی توان کاری خاصی برای تغییر آن انجام داد. خط لثه ای که تفاوت قابل توجهی در ارتفاع بین پاپیلای لثه و لثه دارد از نظر زیبایی برای انجام ایمپلنت بهتر است.

مواد ساخت ایمپلنت دندان جلویی

به طور کلی مواد ساخت ایمپلنت 4 مدل می باشند. چینی، تیتانیوم، سرامیکی و زیر کونیم عناصری هستند که در ساخت انواع ایمپلنت مورد استفاده قرار می گیرند. ایمپلنت زیرکونیا محبوبیت بیشتری در حال حاضر در جهان دارد.

اباتمنت سرامیکی: به منظور رعایت فاکتور های زیبایی از اباتمنت های سرامیکی که رنگ دندان ساخته می شوند، پزشکان برای کاشت ایمپلنت دندان جلو استفاده می کنند. همچنین آن ها زیبایی بیشتری در مقایسه با اباتمنت های فلزی دارند. این اباتمنت ها به صورت پیش مونتاژ شده در دسترس هستند اما می توان آن ها را به صورت جداگانه با استفاده از CAD/CAM نیز تولید کرد. روکش هایی که امروزه استفاده می شوند، بدون فلز هستند.

مینی ایمپلنت برای جایگزین دندان های جلویی پایین: هنگامی که یک دندان جلویی فک پایین کشیده می شود یک شکاف استخوانی کوچک وجود دارد که گذاشتن ایمپلنت با قطر استاندارد ممکن است با مشکل مواجه شود. مینی ایمپلنت ها ضخامتی در حدود 3.3 تا 4.8 میلیمتر دارند و بدون اینکه ریشه دندان های همسایه را به خطر بیندازد جای گذاری می شوند. این ایمپلنت ها برای دندان های جلویی بسیار مناسب می باشند.

منبع مقاله ایمپلنت دندان های جلو

https://wedesignyoursmile.com/replace-upper-front-tooth/

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *