مراقبت های بعد از کشیدن دندان عقل | 5 نکته طلایی

همه افراد با دندان عقل که آخرین دندان در دهان می‌باشد، آشنایی دارند. حتی ممکن است که شما هم با چالش رشد دندان عقل در دهان خود مواجه شده باشید. طبق آمارها، به طور میانگین سالانه خانم ها و آقایان زیادی برای کشیدن دندان عقل یا جراحی دندان عقل نهفته خود اقدام می‌کنند. البته ناگفته نماند که حذف این دندان از دهان نیز نیازمند مراقبت های بعد از کشیدن دندان عقل می‌باشد که از اهمیت زیادی نیز برخوردار است. در این مقاله در رابطه با تمامی جزئیات نکات مراقبتی بعد از انجام این عمل صحبت خواهیم کرد. و به سوالاتی مثل بعد از کشیدن دندان عقل چه قرصی بخوریم؟، قرقره اب نمک بعد از کشیدن دندان و بعد از کشیدن دندان عقل چه بخوریم؟ پاسخ خواهیم داد.

آشنایی با دندان عقل

دندان عقل، آخرین دندان آسیایی است که در هر دو فک بالا و پایین رشد می‌کند. مدت زمان رویش آن ها در دهان هر فرد، متفاوت بوده به این معنا که در برخی اشخاص در انتهای دوره نوجوانی و بعضی دیر در اواخر 20 سالگی و گاهی حتی در سنین بالاتر در دهان نمایان می‌شود. این دندان ها معمولا جایی در دهان نداشته و یا به صورت کج  یا بسیار جزئی از لثه سر باز می‌زنند که مشکلاتی را برای افراد به وجود می‌آورند و ممکن است حتی به دندان های کناری نیز آسیب برسانند.

در واقع باید ذکر کرد که کشیدن دندان عقل یکی از تصمیم های درست زندگی شماست، زیرا با این کار، از بروز احتمالات خرابی دندان های دیگر به راحتی جلوگیری خواهید کرد. جالب است بدانید که کشیدن دندان عقل به اندازه نگه داشتن آن در دهان سخت نیست و با مراقبت های جزئی می‌توانید نقاهت را بگذرانید.

مراقبت های بعد از کشیدن دندان عقل
دندان عقل، آخرین دندان آسیایی است که در هر دو فک بالا و پایین رشد می‌کند.

نکات مراقبتی بعد از کشیدن دندان عقل

در ابتدا بعد از اینکه دندانپزشک، دندان عقل را شید، باید حدود 15 الی 20 دقیقه گاز را در محل نگاه دارید و با مقدار کمی فشار دهید. این روش کمک می‌کند تا خونریزی هرچه سریع تر متوقف شود. در این مدت شما نباید سعی به صحبت کردن کنید. در ادامه به دیگر مراقبت های بعد از کشیدن دندان عقل اشاره خواهیم داشت.

1. کمپرس سرد بعد از کشیدن دندان عقل

یکی از مشکلاتی که اکثریت افراد بعد از کشیدن دندان عقل آن را تجربه خواهند کرد، تورم و التهاب به همراه کمی خونریزی می‌باشد. زمانی که دندانپزشک این دندان را جراحی می‌کند برای رفع این موارد، استفاده از کمپرس سرد را تجویز می‌کند. شما نباید تا چندین ساعت بعد از کشیدن هر یک از دندان‌های خود به خصوص دندان عقل، دراز بکشید و بالعکس باید سر خود را کمی بالاتر از سطح بدن نگه دارید تا خونریزی زودتر متوقف گردد و یا مجدد آغاز نشود.

مراقبت های بعد از کشیدن دندان عقل
استفاده از کمپرس سرد باعث کاهش تورم می‌شود.

2. بهداشت دهان بعد از جراحی دندان عقل 

یکی از مواردی که ممکن است بعد از کشیدن این دندان ایجاد شود، بروز حفره دندان خشک است که معمولا در اثر جدا شدن لخته خون رخ می‌دهد زیرا با حل یا جدا شدن این لخته، پایانه های عصبی بدون محافظ خواهند ماند که معمولا درد های ناگهانی را به همراه دارد. این حفره های خشک، بوی بد دهان را به همراه دارند و اشخاص معمولا با وجود این مشکل از مزه بد دهان خود اظهار دارند.

رعایت بهداشت دهان و دندان از مهم ترین عامل مراقبتی است که باید حتما در نظر داشته باشید. برای ضدعفونی کردن دهان و دندان می‌توانید از دهانشویه های بهداشتی موجود در داروخانه ها استفاده نمایید. با استفاده از دهانشویه ها علاوه بر ضدعفونی کردن دهان، تمامی باکتری هایی که موجب بوی بد دهان می‌شوند را از بین می‌برید. همچنین قرقره اب نمک بعد از کشیدن دندان می‌تواند بسیار مفید باشد.

قرقره اب نمک بعد از کشیدن دندان
قرقره اب نمک بعد از کشیدن دندان می‌تواند مفید باشد.

3. مراقبت های غذایی بعد از کشیدن دندان عقل

بعد از کشیدن دندان عقل چه بخوریم؟ دقت داشته باشید که تا چندین روز بعد از جراحی کشیدن دندان عقل، نباید از غذاها و نوشیدنی های داغ و یا بسیار سرد استفاده کنید. غذاهای گرم، دندان را برای ایجاد خونریزی تحریک می‌کنند. برخی افراد تصور دارند که بهترین حالت برای نوشیدن چای و یا سایر نوشیدنی ها، استفاده از نی می‌باشد؛ در صورتی که اصلا اینطور نیست و باید این نکته را بدانید که مکش با نی سبب آزاد شدن لخته های خونی شده و خونریزی را برقرار می‌کند.

4. مصرف دارو بعد از جراحی دندان عقل

بعد از کشیدن دندان عقل چه قرصی بخوریم؟ یکی دیگر از موارد مراقبتی که از اهمت زیادی برخوردار است، رعایت مصرف داروهای تجویز شده آنتی بیوتیکی می‌باشد. آنتی بیوتیک ها برای جلوگیری از ایجاد عفونت تجویز می‌گردند و زمان التیام را تسریع می‌بخشند.

5. عدم مصرف دخانیات بعد از کشیدن دندان عقل

بسیاری از افراد خصوصا آقایان، توصیه های دندانپزشک را در مورد عدم استفاده از دخانیات بعد از کشیدن دندان عقل تا یک هفته جدی نمی‌گیرند. این مورد را بدانید که مصرف دخانیات نظیر سیگار و قلیان بعد از کشیدن دندان عقل به تنهایی عفونت و التهابات جدید را به همراه داشته و تاثیر آنتی بیوتیک ها را کاهش می‌دهند.

مراقبت های بعد از کشیدن دندان عقل
بعد از جراحی دندان، تا چند روز از مصرف دخانیات خودداری کنید.

شما این مورد را بعد از چندین روز با خارج شدن ترشحات سفید رنگ از جای دندان عقل کشیده شده به طور واضح تجربه خواهید کرد. همچنین لازم به ذکر است که نه تنها بعد از کشیدن دندان عقل، بلکه قبل از انجام این عمل نیز باید مصرف سیگار خود را کاهش دهید. زیرا افرادی که سیگار استفاده می‌کنند،

بعد از کشیدن دندان عقل با لخته های خون در جای دندان مواجه می‌شوند. به عبارتی غلظت خون سبب می‌شود که حفره دندان خالی نماند و سریعا با لخته های خون پر شود، بنابراین ترمیم و بهبود این ناحیه از دهان نیز با مشکل مواجه می‌شود.

مراقبت های بعد از جراحی دندان عقل را تا چه زمان باید رعایت کرد؟

به طور کلی نمی‌توان زمان دقیق و قطعی برای مراقبت های بعد از کشید دندان عقل مشخص کرد اما همه افراد باید حدود 7 الی 10  روز تمامی این موارد را انجام دهند. اینکه جای دندان عقل کشیده شده، التیام یابد ممکن است تا چندین هفته زمان لازم داشته باشد، اما شما موظف هستید که بعد از کشیدن دندان عقل خود، این موارد را تا مدت زمان ذکر شده رعایت کنید.

چه زمانی باید بخیه های جراحی دندان عقل را کشید؟

معمولا بعد از جراحی دندان عقل نهفته روی عصب، از بخیه های جذبی برای بستن نواحی باز شده لثه استفاده می‌کنند اما در برخی مواقع، در صورت صلاحدید جراح دندانپزشک، از بخیه های معمولی به جای بخیه جذبی استفاده می‌کنند که در این حالت نیاز است حدود یک هفته بعد برای کشیدن بخیه ها به دندانپزشکی مراجعه نمایید.

حرف آخر

در این مقاله به طور کامل نکات مراقبتی بعد از جراحی دندان عقل را توضیح دادیم و به سوالات متداول بیماران مانند: قرقره اب نمک بعد از کشیدن دندان، بعد از کشیدن دندان عقل چه بخوریم و بعد از کشیدن دندان عقل چه قرصی بخوریم پاسخ دادیم. در صورت رعایت درست این نکات به راحتی دوران نقاهت بعد از کشیدن دندان عقل را پشت سر خواهید گذاشت. در صورت مشاهده هر گونه مشکل مانند خونریزی شدید حتما به دندانپزشک مراجعه کنید.

برای انجام انواع خدمات دندانپزشکی در مرکز ایمپلنت تهران، با ما در تماس باشید و یا فرم نوبت دهی را پر کنید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *