دندان مصنوعی ژله ای | راه حلی ایده‌آل

احتمالا شما تا به حال در ارتباط با دندان مصنوعی ژله ای اطلاعات زیادی ندارید اما اگر به استفاده از این روش نیاز دارید، بهتر است که تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا تمامی نکات را در این باره بشناسید و بهترین راه را برای جایگزینی دندان هایتان انتخاب کنید. این نوع دندان مصنوعی نسبت به سایر آن ها، انعطاف پذیر بوده و به همان شکل متحرک است.

دندان مصنوعی ژله ای چیست؟

در ابتدا باید بدانید که دندان های مصنوعی از دو قسمت با عنوان پروتز و پایه تشکیل شده اند. حتما تا اینجا همه شما در این باره اطلاعاتی داشتید اما نکته مهم این است که می‌توانید دندان مصنوعی خود را با پایه ای جدیدتر و نوین از جنس نیلون برای خود سفارش دهید تا میزانی انعطاف داشته باشد. جنس پایه دندان مصنوعی معمولا یا از کبالت و اکریلیک است و یا از جنس نایلون می‌باشد. حالت دوم دقیقا همان دندان مصنوعی ژله ای نام دارد که معمولا برای افرادی که تا زمان آماده شدن ایمپلنت دندان، از جای خالی دندان ها ناراحت هستند، استفاده می‌شود اما دلیل بر این نیست که تنها کاربرد این تکنیک این مورد باشد و هر شخصی که لازم باشد از دندان مصنوعی استفاده کند، می‌تواند از این روش بهره ببرد.

عکس دندان مصنوعی ژله ای
پروتز پارسیل

جنس دندان مصنوعی ژله ای چیست؟

این نوع دندان مصنوعی ها به طور واضحی انعطاف پذیر هستند و با موادی با ساختار نایلون یا ترموپلاستیکی ساخته می‌شوند. دندان مصنوعی ژله ای از رزین ها، انعطاف پذیرتر هستند. این نوع دندان مصنوعی های ژله ای با اصطلاح پروتز پارسیل نیز شناخته می‌شوند. جاگیری آن ها در دهان بسیار راحت بوده و دیگر چالش های دندان مصنوعی های معمولی را ندارند.

اکثر افرادی که به دندان مصنوعی نیاز دارند، از داشتن ظاهر غیرطبیعی و نازیبا هراس دارند. اما باید بدانید که این نوع دندان مصنوعی از ظاهری بسیار خوشایند و زیبا برخوردار است. همانطور که می‌دانید، دندان مصنوعی ها دارای گیره های فلزی هستند که روی سطح پروتز ها به عنوان نگهدارنده کار شده است. اما دندان مصنوعی ژله ای همچین موردی را در سطح خود ندارند. برای ساخت این نوع از دندان های مصنوعی انعطاف پذیر، به طور مخصوص برای هر بیمار با استفاده از حرارت دهی ترموپلاستیک، قالب گیری انجام می‌شود.

مزایای پروتز پارسیل نسبت به دندان مصنوعی معمولی

حال بسیاری از افراد در زمان انتخاب نوع دندان مصنوعی با این سوال مواجه می‌شوند که کدام یک از آن ها بهتر است؟ در این بخش به برخی از تفاوت های آن ها و برتری هر یک نسبت به دیگری می‌پردازیم.

دندان مصنوعی ژله ای نسبت به دندان مصنوعی ثابت، انعطاف پذیری بسیاری دارد.
• افرادی که از پروتز پارسیل استفاده میکنند، دیگر از درد و خوردگی های لثه هیچ شکایتی ندارند.
• اکثریت افراد با دندان مصنوعی ثابت، مشکل تکان خوردن دارند اما باید بدانید که دندان مصنوعی ژله ای در هنگام ثابت شدن در دهان، به هیچ وجه تکان نخورده و از جای خود خارج نمی‌شود.
• پایه دندان مصنوعی ژله ای به دلیل شفاف بودن، ظاهری بسیار طبیعی دارد و افرادی که دارای لب های بالا و پایین کوچک هستند، این بهترین تکنیک برای آن ها می‌باشد.
• می‌توان گفت که همه اشخاص علاقه دارند که پروتز دندانی آن ها با سرعت زیادی آماده شود. حال باید بدانید که سرعت ساخت پروتز پارسیل نسبت به دندان مصنوعی معمولی بسیار سریع تر است. پیشنهاد می‌کنیم مقاله پروتز ثابت دندان را مطالعه کنید.

دندان مصنوعی ژله ای چه معایبی دارد؟

به طور کلی این مورد را باید دانست که تمامی روش های درمانی و یا روش های جایگزینی دندان های از دست رفته نیز دارای معایب یا عوارض خفیف و یا شدید هستند. در واقع هیچ تکنیکی از این قاعده خارج نیست و اگر در این رابطه همچین مسائلی مطرح شد، در انتخاب آن پزشک یا مرکز کمی تامل کنید.

• افرادی که دندان مصنوعی از هر نوع و جنسی استفاده می‌کنند، باید بدانند که بهداشت دهان و دندان برایشان ویژه خواهد شد و حتما باید بعد از هر وعده غذایی مسواک بزند. لازم است بدانید کسانی که از دندان مصنوعی استفاده می‌کنند، بیشتر با عفونت دهان و دندان مواجه می‌شوند زیرا بیشتر در معرض ماندن باکتری حاصل از مانده های غذا در دهان قرار دارند.
• مقدار هزینه هر تکنیک همیشه برای همه فراد اهمیت دارد و در اینجا لازم است بدانید که پروتز پارسیل نسبت به نوع معمولی آن دارای هزینه های بیشتری می‌باشد.
• ممکن است جویدن غذا با این نوع دندان مصنوعی برای بعضی افراد تا حدودی سخت و با چالش همراه باشد.

پروتز پارسیل برای چه افرادی مناسب است؟

• این نوع دندان مصنوعی برای اشخاصی مناسب است که دو یا تعدادی دندان از ناحیه قوس دار فک از دست داده اند. پروتز پارسیل یک جایگزین بسیار عالی برای دندان مصنوعی های سنتی می‌باشد.
• افرادی که به دنبال روش کم تهاجم برای جایگزین کردن دندان هستند.
• اشخاصی که به گیره های پروتز سنتی حساسیت دارند، باید از این روش استفاده کنند.

دندان مصنوعی ژله ای بهتر است یا دندان مصنوعی معمولی؟

در این مقاله به طور جامع در ارتباط با دندان مصنوعی ژله ای اطلاعات مفیدی در اختیارتان گذاشتیم و همچنین آن را با دندان مصنوعی معمولی مقایسه کردیم. در واقع متوجه شدید که هر دوی آن ها دارای مزایا و معایبی هستند که در ابتدا نیاز به بررسی شرایط دهان شما دارند. به طور کلی نمی‌توان به یقین بیان کرد که یکی از این روش ها نست به دیگری دارای برتری می‌باشد.

دندان مصنوعی ژله ای
تفاوت پروتز پارسیل با پروتز معمولی

به عنوان مثال این مسئله بسیار مهم است که شما دارای فک کوچک هستید یا استخوان فک شما چقدر تحلیل رفته است و بسیاری موارد دیگر. بنابراین با بهترین دندانپزشک مشورت لازم را به عمل آورید و بهترین راه روش را برای خود انتخاب کنید.

برای انجام انواع خدمات دندانپزشکی در مرکز ایمپلنت تهران با ما در تماس باشید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *