انواع ایمپلنت دندان | مزایا و معایب انواع ایمپلنت دندان

اگر تصمیم گرفته اید که دندان های از دست رفته خود را با ایمپلنت جایگزین کنید، باید ابتدا بدانید که ایمپلنت انواع مختلفی دارد. در این درباره انواع ایمپلنت دندان صحبت خواهیم کرد تا بتوانید انتخاب کنید که کدام روش برای شما مناسب تر است.

ایمپلنت چیست؟

ایمپلنت ها از تیتانیوم خالص ساخته می شوند. آنها بسیار کوچک هستند و در استخوان زیر لثه قرار می گیرند تا مانند ریشه های دندان معمولی عمل کنند. آن‌ها را می توان به عنوان جایگزنی برای هر نوع از دست دادن دندان استفاده کرد. اکنون که درک بهتری از ایمپلنت دندان دارید، بیایید انواع ایمپلنت را که می‌توانید انتخاب کنید مرور کنیم.

اساسا دو نوع مختلف ایمپلنت دندان وجود دارد: ایمپلنت های اندوستال و ایمپلنت های ساب پریوستال. اما بیایید بررسی کنیم که این انواع ایمپلنت دندان چگونه انجام می‌شوند و چه تفاوتی با یکدیگر دارند.

انواع ایمپلنت دندانایمپلنت های اندوستئال

ایمپلنت های اندوستئال در استخوان فک وصل می شوند، در حالی که ایمپلنت های ساب پریوستال به سادگی روی استخوان فک ثابت می شوند. ایمپلنت اندوستئال اغلب ایمن تر است و بیشتر از ایمپلنت ساب پریوستال دوام می آورد.

ایمپلنت های اندوستیال معمولاً نیاز به یک روش کاشت دو مرحله ای دارند. اولین مرحله جراحی پیوند ایمپلنت است که ساختاری پیچ مانند دارد و به استخوان فک متصل می‌شود. پس از اینکه ایمپلنت با استخوان فک با موفقیت جوش خورد، مرحله دوم نصب اباتمنت و چسباندن دندان مصنوعی مورد نیاز است. ایمپلنت های اندوستیال معمولاً نیاز دارند که بیمار از سلامت کلی خوبی برخوردار باشد.

ایمپلنت ساب پریوستئال

یکی دیگر از انواع ایمپلنت دندان ساب پریوستئال می‌باشد. ایمپلنت ساب پریوستئال به جای جوش خوردن در استخوان فک، مانند ایمپلنت های اندوستئال، روی استخوان فک ثابت می شود. ایمپلنت ساب پریوستئال ایمپلنت های تک مرحله ای محسوب می‌شوند زیرا تکیه گاه ایمپلنت دندانی در معرض دید قرار می گیرد. این بدان معناست که برای چسباندن دندان مصنوعی نیازی به جراحی دوم نیست.

ایمپلنت های ساب پریوستال بیشتر برای افرادی با استخوان های کم عمق که قادر به حمایت از ایمپلنت نیستند، استفاده می شود. ایمپلنت های ساب پریوستال معمولا خطر بسیار کمتری نسبت به ایمپلنت اندوستیال دارند.

روش‌های انجام ایمپلنت دندان

در این بخش از مقاله به انواع روش‌های انجام ایمپلنت دندان می‌پردازیم که گاهی اوقات به عنوان “انواع ایمپلنت دندان” هم شناخته می‌شوند.

  • ایمپلنت های یک مرحله ای

یکی از روش‌ها یا انواع ایمپلنت دندان ایمپلنت یک مرحله ای می‌باشد. ایمپلنت یک مرحله ای یک روش کاشت دندان است که تنها به یک عمل جراحی نیاز دارد. ایمپلنت یک مرحله ای معمولاً شامل کاشت ایمپلنت طولانی تری است. اباتمنت و دندان مصنوعی را می توان بدون نیاز به جراحی دوم قرار داد.

  • ایمپلنت دو مرحله ای

ایمپلنت دو مرحله ای یکی دیگر از روش‌ها یا انواع ایمپلنت دندان می‌باشد. در ایمپلنت دو مرحله ای که اغلب به ایمپلنت های اندوستال مورد نیاز است، به دو جراحی جداگانه برای تکمیل کل پروسه نیاز دارد. اولین مرحله اتصال ایمپلنت به استخوان فک است. پس از اتمام دوره بهبودی، مرحله دوم به منظور نمایان شدن انتهای ایمپلنت و چسباندن اباتمنت و دندان مصنوعی انجام می شود.

سایر تکنیک های ایمپلنت دندان

اگر عوارضی ایجاد شود و فک شما نتواند از ایمپلنت پشتیبانی کند و ایمپلنت زیگوماتیک کاملاً غیرممکن باشد، دندانپزشک شما ممکن است جایگزین های دیگری را پیشنهاد دهد. روش ها و تکنیک هایی که می‌توان استفاده کرد را در زیر آورده ایم:

  • تقویت استخوان

اگر استخوان فک شما نتواند از ایمپلنت پشتیبانی کند، دندانپزشک شما استخوان را ترمیم می کند. استفاده از مواد خاص استخوان برای تقویت استخوان ممکن است استفاده شود.

  • سینوس لیفت

این روش شامل افزودن استخوان به زیر سینوس در صورتی است که استخوان در آن جا به دلیل از دست دادن دندان‌های عقب بالا خراب شود.

  • گسترش ریج

این امکان وجود دارد که فک شما به اندازه کافی برای ایمپلنت پهن نباشد. در این مورد، دندانپزشک شما می تواند موادی را پیوند بزند تا به فضای ایجاد شده در بالای فک شما اضافه شود.

هر سه تا از این تکنیک‌ها می‌توانند برای ایجاد فضا برای ایمپلنت کار کنند، اما اگر دندانپزشک شما این ایده‌ها را نامناسب بداند، ممکن است از روش های دیگری برای شما استفاده کند.

  • تصویربرداری سه بعدی

این فناوری به اندازه کافی تکامل یافته است تا دندانپزشک شما بتواند یک مدل سه بعدی از فک شما را ببیند. دندانپزشک شما می تواند بهترین دوره عمل ایمپلنت را برای شما برنامه ریزی کند. این باعث کاهش پول و زمان بهبودی می شود. تصوریر برداری سه بعدی به انتخاب انواع ایمپلنت دندان به متخصص و دندانپزشک کمک زیادی خواهد کرد.

انواع ایمپلنت دندان با تصویر برداری 3 بعدی
تصور برداری 3 بعدی برای ایمپلنت دندان
  • بارگذاری فوری ایمپلنت های دندانی

این نوع ایمپلنت دندان بسیار شبیه به اضافه کردن یک لاستیک زاپاس به ماشین شما است. این امکان قرار دادن دندان موقت را فراهم می کند، همان روزی که کاشت ایمپلنت شما انجام می شود. اگر استخوان کافی دارید و ایمپلنت به اندازه کافی ایمن است، قرار دادن  دندان موقت ممکن است بهترین گزینه برای شما باشد.

  • مینی ایمپلنت دندان

ایمپلنت هایی به اندازه خلال دندان که بسیار باریک هستند. کاربرد اصلی آنها تثبیت دندان مصنوعی تحتانی است. آنها نسبت به بقیه نوآوری کمتری دارند، اما می‌توانند گزینه ای قابل قبول برای شما باشند.

  • 4 پین

این به عنوان جایگزینی برای قرار دادن یک مجموعه کامل از دندان های جایگزین بالا یا پایین استفاده می شود. چهار ایمپلنت دندانی در استخوان موجود قرار داده می شود که نیاز به پیوند استخوان را برطرف می کند. یک مجموعه موقت از دندان های جایگزین را می توان در همان روز قرار داد. نکته منفی این است که شما باید رژیم غذایی خاصی را دنبال کنید. پس از 6 ماه، مجموعه ای دائمی از دندان های جایگزین گذاشته می شود و در نهایت می توانید رژیم غذایی عادی خود را از سر بگیرید.

ایمپلنت های دندانی از چه چیزی ساخته شده اند؟

در این بخش از مقاله “انواع ایمپلنت دندان” به این سوال پاسخ می‌هیم که جنس ایمپلنت های دندان از چیست؟

رایج ترین ماده ایمپلنت دندان تیتانیوم است. آن ها همچنین می توانند از زیرکونیا ساخته شوند. هر دوی این مواد بادوام هستند. دندانپزشک به شما کمک می کند تا قبل از برنامه ریزی عمل ایمپلنت دندان، تصمیم بگیرید که کدام یک برای شما مناسب تر است.

ایمپلنت تیتانیوم

ایمپلنت های دندانی تیتانیومی برای چندین دهه مورد استفاده قرار گرفته اند. این ماده با بدن انسان کاملا سازگار است که آن را برای جوش خوردن استخوانی عالی می کند. تیتانیوم بادوام، سبک وزن و در برابر خوردگی مقاوم است.

ایمپلنت های ساخته شده از تیتانیوم دارای میزان موفقیت تقریباً 97٪ هستند. بیمارانی که آلرژی دارند باید آزمایش انجام دهند تا مطمئن شوند که ایمپلنت برای آن‌ها هیچ مشکلی ایجاد نمی کند، اگرچه این امر به ندرت اتفاق می افتد.

ایمپلنت زیرکونیا

ایمپلنت های سرامیکی برای قرار دادن صحیح نیاز به تخصص بالاتری از دندانپزشک دارند، زیرا دوام کمتری دارند. این نوع ایمپلنت دو تکه است. اباتمنت و تاج متصل به هم از زیرکونیا ساخته شده اند، در حالی که بدنه ایمپلنت واقعی هنوز تیتانیوم است.

ایمپلنت های زیرکونیا اغلب برای زیبایی بیشتر به بازار عرضه می شوند. این گونه ایمپلنت ها همرنگ دندان هستند که باعث می شود طبیعی تر به نظر برسند. میله های تیتانیوم گاهی اوقات می توانند کمی در خط لثه قابل مشاهده باشند.

انواع ایمپلنت دندان
تفاوت ایمپلنت تیتانیوم و ایمپلنت زیرکونیا

روش کاشت ایمپلنت دندان

کاشت یک ایمپلنت ممکن است چند ساعت یا تا ۲ سال طول بکشد. چند مورد وجود دارد که مدت زمان کاشت ایمپلنت را تعیین می‌کند.

  • سلامت عمومی دندان و لثه شما
  • تعداد دندان هایی که می خواهید جایگزین کنید
  • کدام دندان را می خواهید جایگزین کنید
  • آیا استخوان فک شما نیاز به پیوند دارد

اگر به روش های اضافی نیاز ندارید و سلامت دهان و دندان شما در حد مطلوب است، پروسه ایمپلنت ممکن است حدود 9 ماه طول بکشد. هم چنین راه کار‌هایی مثل ایمپلنت‌های فوری نیز وجود دارند، اما ممکن است برای همه مناسب نباشند.

نحوه مراقبت از ایمپلنت های دندانی

پس از جراحی و انجام انواع ایمپلنت دندان، ایمپلنت‌های شما  مانند قسمتی طبیعی از دهان شما به نظر می‌رسند. از آنجایی که آنها از فلز ساخته شده اند، ممکن است سیگنال های درد را منتقل نکنند. و مثل دندان طبیعی پوسیده نمی‌شوند. اما باید اقداماتی را انجام دهید تا آنها را سالم و در جای خود نگه دارید.

دندان های خود را به طور منظم مسواک بزنید، روزانه از نخ دندان استفاده کنید و از شستشوی آنتی باکتریال برای از بین بردن میکروب ها استفاده کنید. مراقبت خوب از دهان تضمین می کند که لثه های شما سالم بمانند و این امر بسیار مهم است. دندان های جدید شما نیاز به اتصالات قوی به استخوان زیرین دارند و لثه ها این نقش را ایفا می کنند.

اگر متوجه مشکلاتی مانند درد یا خونریزی در ایمپلنت خود شدید، فوراً با پزشک خود صحبت کنید.

انواع ایمپلنت دندان
ایمپلنت‌ها مانند دندان‌های طبیعی نیاز به مراقبت دارند

سخن آخر

اکنون که درباره انواع ایمپلنت دندان می‌دانید به نظر شما کدامیک بهتر است؟ اگر هنوز نمیتوانید تصمیم بگیرید حتما با ما تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنیم.

مرکز ایمپلنت تهران
دکتر رضا نوری – متخصص جراحی فک و صورت، استادیار دانشگاه

مرکز تخصصی ایمپلنت تهران در سال ۱۳۹۱ به هدف ارائه درمان‌های کاشت دندان و پیوندهای استخوانی مربوط به آن با کیفیت بالا و با استانداردهای مطرح در دنیا توسط اساتید دانشگاهی و مبتنی بر بروزترین دانش و تجهیزات ایمپلنتولوژی تأسیس گردید. برای انجام ایمپلنت دندان یا هرگونه خدمات دیگر دندانپزشکی با ما در تماس باشید. برای آشنایی بیشتر با مرکز ایمپلنت تهران به صفحه درباره ما مراجعه بفرمایید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *